Ustaw Krosno24.pl jako strona startowa Zaloguj się
Kanał YouTube Ogłoszenia Wasze galerie Wizytówki firm
Filmy
(261)
Anonse
(19)
Foto
(17585)
Firmy
(108)
Krosno24.pl - Krośnieński Portal Internetowy
Kartki  elektroniczne Katalog Czat Opinie
Kartki
(112)
Strony
(774)
Czateria
(52)
Opinie
(483817)

Mapa portalu: Centrum > Wiadomości

2025-07-13

W dniu 2025-07-13 nie opublikowano żadnej wiadomości, przepraszamy.


Ostatni tydzień:

  • 13 lipca 2025 (Niedziela)
  • 12 lipca 2025 (Sobota)
  • 11 lipca 2025 (Piątek)
  • 10 lipca 2025 (Czwartek)
  • 9 lipca 2025 (Środa)
  • 8 lipca 2025 (Wtorek)
  • 7 lipca 2025 (Poniedziałek)

  • Pełne archiwum:

  • Pełne, bezpłatne archiwum wszystkich artykułów


  • Wiadomość

    Jest raport końcowy w sprawie katastrofy awionetki

    Przeciągnięcie samolotu, który wleciał w rotor w trakcie wykonywania zakrętu, to zdaniem Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych najbardziej prawdopodobna przyczyna katastrofy awionetki we Wrocance (4.09.2016). Komisja nie wskazała jednak winnego.

    Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych
    W katastrofie zginęły dwie osoby - 49-letni pilot oraz 33-letni pasażer

    Do katastrofy doszło 4 września 2016 roku, podczas "Odlotowego Pikniku Lotniczego" na lotnisku w Krośnie.

    Jak ustaliła Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, 49-letni Leszek Preisner, właściciel i pilot dwumiejscowego samolotu Van’s RV-6A, przybył na lotnisko przed godz. 17, po czym udał się na wieżę i zgłosił zamiar wykonania kilku lotów treningowych. Po rozmowie z instruktorem przeszedł do hangaru przygotować samolot do lotu.

    Oprócz pilota do kabiny wsiadł pasażer – 33-letni Artur Krzysztyński, jeden z organizatorów pikniku. Około godziny 17, Leszek Preisner zgłosił uruchomienie silnika, a następnie kołowanie do pasa startowego. Po starcie samolot skierował się na południe od lotniska i po 2 minutach znalazł się nad polami na granicy Wrocanki i Głowienki. Lecąc na wysokości 200 m maszyna wykonała gwałtowny zakręt w lewo z przechyleniem około 80°. "Po chwili przechylenie pogłębiło się do 90° (wg Komisji samolot wleciał w rotor), samolot został dynamicznie przeciągnięty i w pierwszej fazie lewego korkociągu (prawdopodobnie płaskiego) zderzył się z ziemią pod kątem około 37°" - czytamy w raporcie.

    Do przeciągnięcia dynamicznego, czyli gwałtownego spadku siły nośnej, dochodzi w momencie, gdy pilot lecącej z prędkością większą niż minimalna maszyny, nagle ściąga drążek sterowy, wskutek czego samolot przekracza maksymalny kąt natarcia.

    Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych
    Samolot runął na ziemię na polach we Wrocance

    Po zderzeniu z ziemią zbiorniki paliwa uległy eksplozji i samolot zapalił się, ulegając całkowitemu zniszczeniu. Według ustaleń Komisji pilot i pasażer zginęli, zanim awionetka stanęła w płomieniach.

    W raporcie stwierdzono, że maszyna była sprawna, a Leszek Preisner posiadał uprawnienia do jej pilotowania. Siadając za sterami był trzeźwy.

    W dokumencie odnotowano natomiast przekroczenie dopuszczalnej masy samolotu o 62 kg w stosunku do ciężaru maksymalnego podanego w Tymczasowej Instrukcji Użytkowania w Locie dla tej maszyny, zaznaczając jednak, że przeciążenie nie miało bezpośredniego wpływu na zaistniały wypadek.

    Zwrócono także uwagę na inne okoliczności, które prawdopodobnie przyczyniły się do katastrofy.

    Pierwszą była pogoda. Z raportu wynika, że warunki pogodowe tego dnia były trudne ze względu na wiejący z dużą prędkością południowy wiatr (o godz. 17 zanotowano średnią jego prędkość 4,4 m/s), który wywoływał turbulencje. W związku z taką pogodą, kilku pilotów samolotów ultralekkich zrezygnowało z wykonania lotów. "W takich warunkach pogodowych w rejonie Krosna często występuje zjawisko fali, któremu towarzyszy powstawanie rotorów i znacznych turbulencji przy ziemi. Prędkość wznoszenia i opadania powietrza w rotorach może osiągać nawet prędkość 15 m/s" – czytamy.

    Drugą było małe doświadczenie Leszka Preisnera w pilotowaniu "wymagającej", zbliżonej w swojej charakterystyce do samolotów akrobacyjnych maszyny. Komisja ustaliła bowiem, że pilot "preferował spokojne latanie", zaś w okresie poprzedzającym wypadek nie latał zbyt aktywnie i nie ćwiczył sytuacji awaryjnych – przeciągnięcia i wyprowadzania z korkociągu.

    Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych
    Katastrofa wydarzyła się w obszarze występowania tzw. rotorów

    Za najbardziej prawdopodobną przyczynę wypadku komisja uznała "dynamiczne przeciągnięcie samolotu, który wleciał w rotor w trakcie wykonywania zakrętu ze znacznym przechyleniem, i zderzenie z ziemią w pierwszej fazie korkociągu (prawdopodobnie płaskiego)", zaś jako główną okoliczność sprzyjającą zaistnieniu wskazała "podjęcie decyzji o wykonywaniu lotu w trudnych warunkach atmosferycznych, nieadekwatnych do umiejętności pilota".

    Komisja nie wskazała jednak winnego. Nie sformułowała także zaleceń dotyczących bezpieczeństwa, podsumowując jednak badanie komentarzem: "Zdaniem Komisji jest dobrą praktyką lotniczą, aby rozpoczynając latanie na nowym typie statku powietrznego, zapoznać się z jego właściwościami lotnymi, najlepiej wykonując kilka lotów z doświadczonym instruktorem".


    Redakcja portalu Krosno24 prosi o uszanowanie ofiar oraz ich bliskich i powstrzymanie się od spekulacji oraz niestosownych komentarzy.

    Zobacz też w archiwum portalu:
    Podano wstępną przyczynę katastrofy awionetki (2016-09-26)
    Świadek katastrofy awionetki: "Runęli na ziemię jak kamień" (2016-09-05)

    (2017-01-24/13:31:49)
    (DI), fot. archiwum


    Komentarze do artykułu:





    Zaloguj się, aby komentować artykuły.



    Wyszukiwarka


    Partnerzy
    portalu:
    Stimo Sklep Sfera PC Radio Taxi 9626 PWSZ w KrośnieMedia Design
    Informacje  | WiadomościArchiwumPrognoza pogody
    Kultura  | Wydarzenia kulturalno-rozrywkoweArchiwum • Terminarze kin: Sokół, artKino
    Krosno  | O mieścieSamorząd
    Internet  | Katalog lokalnych stron
    Komunikacja internetowa  | Tablica ogłoszeńOpinieCzatKartki elektroniczne
    Informator:  | FinansePizza na telefonDania na telefon • Rozkłady: MKS, PKS, PKP, busyPolicjaKsiążka telefoniczna
    Kupuj:  | Bilety
    Archiwum wydarzeń 
    specjalnych
     
    | Biennale Lnu 2002 • Wybory samorządowe 2002, 2006, 2010, 2014Flash mob • Galicja Blues Festival: 2004, 2005, 2006, 2007Biennale Fotografii o Krośnie 2000-2005Zabytki poprzemysłowe PodkarpaciaFinał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy 2005Wyprawy rowerowe 2005Zlot 4x4 2004-2006Plebiscyt na najpopularniejszego sportowca Krosna - 2005-2008Górskie Zawody Balonowe 2000-2009Kartki z wakacji 2003-2006

    Krośnieński Portal Internetowy Krosno24.pl. Istnieje od 2002 r. Wydawcą portalu jest firma SpeedArt.
    Uproszczona wersja portalu na telefon komórkowy: www.krosno24.mobi
    Kontakt z redakcją: e-mail - redakcja@krosno24.pl, tel. 13 493 44 44

    Nowości / Zespół / Prywatność / Prawa autorskie / Oglądalność portalu / Patronat medialny / Reklama / Kontakt / Więcej