Na ostatniej sesji Rady Miasta (27.02), Biuro Zarządu i Promocji Miasta przedstawiło radnym informację na temat prowadzonych przez to biuro działań w zakresie promocji miasta (październik 2000 - styczeń 2002). Publikujemy jego treść. Ocenę działań i ich skuteczność pozostawiamy Czytelnikom.
 | Biuro m.in. wydało folder gospodarczy o mieście w wersji polskiej i angielskiej. W folderze przedstawiono gospodarkę miasta, atuty, możliwości inwestycyjne, najważniejsze firmy, otoczenie przedsiębiorczości, informacje praktyczne. Informacje z folderu wykorzystaliśmy w portalu w dziale "O mieście" > "Biznes" |
Biuro Zarządu i Promocji Miasta zostało powołane uchwałą Rady Miasta Krosna 30 września 2000 r. Do zakresu jego obowiązków należą zadania zarówno już wcześniej realizowane przez inne wydziały UM, jak i takie, których do tej pory w Urzędzie nie podejmowano.
W Biurze Zarządu i Promocji Miasta pracują trzy osoby - jedna przy obsłudze administracyjnej Zarządu, rzecznik prasowy oraz osoba ds. promocji. Pracami BZiP kieruje Sekretarz Miasta Krosna.
A. Realizacja zadań.
W zakresie obsługi prasowej i informacyjnej Zarządu i Urzędu:
• Utrzymywane są bieżące kontakty z lokalnymi mediami, związane z pracą Zarządu i Urzędu Miasta. Sporządzane są komunikaty dotyczące posiedzeń Zarządu, przekazywane mediom i umieszczane na stronach internetowych miasta. O ważniejszych spotkaniach, wydarzeniach media otrzymują wyprzedzające informacje.
• Prowadzona jest obsługa prasowa spotkań Prezydenta np. ze sportowcami, uczniami, nauczycielami, kombatantami i in.
• Przygotowywane są audycje radiowe tematyczne i informacyjne, które poruszają problemy istotne dla mieszkańców Krosna oraz informujące mieszkańców miasta o funkcjonowaniu niektórych wydziałów Urzędu Miasta (np. o zakresie rozpatrywanych spraw).
• Wszystkie wizyty delegacji zagranicznych, kontakty z miastami partnerskimi oraz inne inicjatywy zmierzające do rozszerzenia kontaktów z zagranicą są relacjonowane na bieżąco.
W zakresie promocji walorów miasta:
• Została przygotowana oferta inwestycyjna dla przedsiębiorców chcących zainwestować w Krośnie - wyselekcjonowano nieruchomości. Oferta została zamieszczona w Internecie oraz jest rozsyłana potencjalnym inwestorom. Przygotowany wyjazd na targi „InvestCity" w Poznaniu nie doszedł do skutku z przyczyn losowych.
• Pod koniec roku 2001 nawiązano współpracę z nowo powstałym Centrum Obsługi Inwestora w Rzeszowie w celu lepszej promocji miasta.
• Podjęto działania w celu uruchomienia w mieście inkubatora przedsiębiorczości na bazie przejętej od WSK hali produkcyjnej oraz uzyskania dofinansowania z Urzędu Marszałkowskiego.
• Rozpoczęto opracowywanie „Planu rozwoju przedsiębiorczości w Krośnie w l. 2002 - 2003".
• Przygotowano we współpracy z Muzeum Rzemiosła oraz KHS SA wystawę prezentującą Krosno w Zalaegerszeg.
• Wspólnie z Ośrodkiem Informacji Turystycznej w Krośnie zaprezentowano miasto i region na targach turystycznych „KulTurak" w Zalaegerszeg.
• Podjęto przygotowania do powołania Lokalnej Organizacji Turystycznej „Beskid Niski" w Krośnie.
• Zostały podjęte wstępne działania na rzecz wybudowania w mieście hotelu.
W zakresie obsługi delegacji krajowych i zagranicznych:
• Została nawiązana współpraca pomiędzy Krosnem a Borysławiem na Ukrainie. Przygotowano wizytę Członka Zarządu K. Macha na Ukrainie oraz wizytę delegacji ukraińskiej w Krośnie, w trakcie której nastąpiło podpisanie wstępnej umowy o współpracy między obu miastami, a także nawiązania kontaktów pomiędzy KDK i Borysławskim Domem Kultury.
• Kontynuowano współpracę z Zalaegerszeg W ramach kontaktów partnerskich dwukrotnie gościliśmy Węgrów w Krośnie. W maju grupa tancerzy z Zalaegerszeg brała udział w turnieju tańca towarzyskiego, a oficjalna delegacja na zaproszenie Straży Pożarnej brała udział w obchodach święta strażackiego We wrześniu przygotowano dla Węgrów stoisko na Targach Turystycznych w Krośnie. Z naszej strony oprócz wyżej wspomnianej wystawy oraz targów turystycznych zorganizowano wyjazd młodych tancerzy z Krosna na turniej w Zalaegerszeg.
• Obsługiwane były też krótsze wizyty gości z zagranicy władz Bardejowa (Słowacja), konsula generalnego RFN, konsula generalnego Francji oraz sekretarza ambasady Japonii.
• BZiP wzięło udział w zorganizowaniu wyjazdowego posiedzenia Komisji Nauki i Edukacji Narodowej Senatu RP w Krośnie.
W zakresie koordynowania działań zmierzających do pozyskania środków pomocowych:
• Zbierano informacje o dostępnych środkach pomocowych, przedakcesyjnych fundacjach itp. i przekazywano do innych Wydziałów i instytucji. Wspólnie starano się wykreować przedsięwzięcia, na które można pozyskać środki pomocowe. Został złożony wniosek o dofinansowanie cyklu imprez w ramach współpracy Krośnieńskiej Biblioteki Publicznej z biblioteką w Świdniku (Słowacja). We współpracy ze Stowarzyszeniem Miłośników Sportowego Tańca Towarzyskiego trwają prace nad projektem w sprawie Euroregionalnego Turnieju Tańca Towarzyskiego w Krośnie.
W zakresie prowadzenia strony internatowej miasta:
• Przygotowano i umieszczono w Internecie oficjalny serwis internetowy miasta Krasna na bazie materiałów stworzonych przez BZiP oraz przygotowywanych przez wydziały UM, jak i inne instytucje. W serwisie są umieszczone informacje zarówno „statyczne" - prezentacja wizerunku miasta (dane o położeniu, atrakcjach, instytucjach, samorządzie, gospodarce i in.), jak i „dynamiczne" - informacje o bieżących wydarzeniach i imprezach w mieście na podstawie informacji własnych, przekazanych przez instytucje miejskie oraz otrzymanych dzięki współpracy z redakcją „Nowego Podkarpacia" Serwis jest na bieżąco aktualizowany i uzupełniany W ramach serwisu funkcjonują m.in. dwie kamery, przekazujące aktualny widok miasta. Dla ważniejszych wydarzeń w mieście (Dni Rodziny, Biennale Artystycznej Tkaniny Lnianej, Plebiscyt na Najlepszego Sportowca i in.) tworzone są odrębne strony w internecie. Stronę główną naszego serwisu odwiedziło w 2001 r 20074 osoby, a w styczniu br. 3211 osób.
• Biuro Zarządu i Promocji obsługuje także konta poczty elektronicznej Urzędu - wysyła oraz przyjmuje pocztę i przekazuje do innych wydziałów W tym okresie wysłano odebrano ponad dwa tysiące listów elektronicznych.
• Biuro przygotowało informacje o mieście dla serwisów internetowych: portali ogólnopolskich, Związku Powiatów Polskich i in.
W zakresie przygotowywania materiałów o Krośnie:
• Został opracowany i wydany folder gospodarczy o mieście formatu B5 w wersji polskiej (2000 egz.) i angielskiej (1000) W folderze przedstawiono gospodarkę miasta, atuty, możliwości inwestycyjne, najważniejsze firmy oraz otoczenie przedsiębiorczości: infrastrukturę, oświatę oraz informacje praktyczne. Folder przeznaczony jest do dystrybucji wśród osób goszczących w mieście oraz na imprezach promocyjnych.
• Wydano dwa małe foldery w wersji angielskiej dot. wystawy na Węgrzech oraz kalendarz na 2002 rok.
• Biuro przygotowało materiały o mieście dla wydawnictw; m.in. publikacji pt. „Podkarpackie powiaty” wydanej przez Urząd Marszałkowski, Panoramy Polskich Miast, Wielkiej Encyklopedii Powszechnej PWN.
• Rozpoczęto prace nad wydaniem albumu fotograficznego o mieście.
B. Potrzeby w zakresie promocji miasta.
• W chwili obecnej trwają prace nad „Planem rozwoju przedsiębiorczości w Krośnie w l. 2002 – 2003”. Praca nad planem jest obecnie na etapie zbierania propozycji od instytucji i organizacji działających wmieście. Dyskusja i przyjęcie planu jest przewidywane na sesji kwietniowej Rady Miasta. Najważniejszą inicjatyw w ramach planu jest utworzenie w Krośnie inkubatora przedsiębiorczości przy współpracy z Podkarpacką Izbą Gospodarczą.
• W bieżącym roku należy opracować i przedstawić ofertę inwestycyjną miasta na targach „IrwestCity".
• W zakresie przygotowywania wydawnictw o mieście w trakcje opracowywania jest folder turystyczny o mieście. Zostanie on wydany w bieżącym roku po ukończeniu renowacji płyty Rynku.
W zakresie obecności miasta w Internecie należy:
• Stale uaktualniać i wzbogacać miejski serwis WWW. Proponowane działania to: wprowadzenie bieżącej informacji pogodowej na polskich stronach, stworzenie w okrojonej formie wersji angielskiej serwisu.
• Podjąć działania w związku z wprowadzeniem w przyszłym roku Biuletynu Informacji Publicznej. W przyszłym roku do obsługi Biuletynu Informacji Publiczne] trzeba będzie umieścić w Urzędzie serwer internetowy.
W zakresie współpracy zagranicznej:
- Trwają przygotowania do wizyty w Borysławiu w celu podpisania ostatecznej umowy o partnerstwie.
- Należy w dalszym ciągu rozszerzać kontakty z zagranicą. Istotne jest nawiązanie kontaktów z którymś z miast na terenie Słowacji z obszaru należącego do Euroregionu Karpackiego. Współpraca z Boryslawiem oraz ewentualna współpraca z miastem partnerskim na Słowacji daje możliwość uzyskania środków finansowych z Unii Europejskiej na realizację wspólnych transgranicznych projektów.
Jak oceniacie dotychczasowe działania promocyjne miasta? Czy uważacie je za skuteczne? Jakie macie pomysły na skuteczne promowanie miasta? Czekamy na opinie. Nasze forum dyskusyjne jest do dyspozycji.