Mapa portalu: Centrum > Wiadomości |
|
Wiadomość Czy będzie pociąg do wina?Jest pomysł, aby uruchomić turystyczny pociąg retro z Krosna do Tokaju na Węgrzech. Koleje, samorządy i władze Polski, Słowacji i Węgier podpisały już (4.02) w Krośnie wstępną deklarację o współpracy. Największe problemy robią jednak... Polskie Koleje Państwowe. ![]() Żołnierz CK Armii na stacji Krosno Miasto wypatruje już pociągu "Portius Express" Wizja jest taka. Z krośnieńskiej stacji kolejowej wyrusza parowóz z wagonami z czasów Monarchii Austro-Węgierskiej (przełom XIX i XX wieku). Ciuchcia jedzie przez Sanok, Zagórz, Łupków (najdłuższy w Polsce tunel kolejowy – 670 m), następnie już na Słowacji przez Medzilaborce, Humenne, Michalovce, Trebisov i na Węgrzech przez Satoraljaujhely, Sarospatak do Tokaju. ![]() Planowana trasa pociągu "Portius Express" Turyści jadący takim pociągiem zatrzymaliby się np. w Medzilaborcach, gdzie mogliby zwiedzić muzeum Andy'ego Warhola - twórcy pop-artu; w Humennem, gdzie znajduje się pomnik dobrego wojaka Szwejka; w Sarospatak, gdzie mogliby wykąpać się w kąpieliskach z gorących źródeł. Podróż zakończyliby w Tokaju, gdzie odbywa się Święto Wina. Pociąg miałby jechać też w drugą stronę – do Krosna. Innymi słowy – kolejowa zabawa w galicyjskim stylu. Na tej trasie funkcjonowała „Pierwsza Węgiersko–Galicyjska Kolei Żelazna”, która 132 lata temu jako linia strategiczna połączyła twierdzę Przemyśl z cesarstwem Austro-Węgierskim. Trasą tą poruszał się m.in. dobry wojak Szwejk znany z powieści Jaroslava Haška, czy bohaterowie polskiej komedii filmowej „CK Dezerterzy”.
Pierwszy krok został już wykonany. Na dworzec Krosno-Miasto zajechała niedawno (3.02) salonka, którą w latach 70. podróżował Janos Kadar, I sekretarz węgierskiej partii komunistycznej. Tym razem przyjechali nią przedstawiciele kolei, samorządów lokalnych i decydentów ze Słowacji i Węgier. Po co? Na konferencję „Pociąg retro Portius Express”, którą zorganizowały władze Krosna. Wszyscy chcieli porozmawiać o możliwościach uruchomienia polsko-słowacko-węgierskiej linii. ![]() Gości, którzy przyjechali salonką tow. Kadara przywitał m.in. dzielny wojak Szwejk (a tak naprawdę jeden z członków przemyskiego Stowarzyszenia Dobrego Wojaka Szwejka) Samorządowcy z wszystkich 3 krajów są „za” uruchomieniem kolei. Widzą w nim nadzieję na rozwój miast i regionów: - Pociąg jest elementem szerszego przedsięwzięcia, od którego mogą zacząć się kolejne działania w sferze turystyki, gospodarki, kultury. To będzie element spajający różnego rodzaju pomysły – twierdzi Piotr Przytocki, prezydent Krosna. Problemu w uruchomieniu linii Krosno-Tokaj nie widzi dyrektor kolei węgierskich: - To nie zależy tylko od spraw technicznych, ale przede wszystkim od tego, czy my w to wierzymy. Jeśli w to wierzymy – to zrobimy to. Za rok, za dwa, ale zrobimy. Nie możemy zaczynać od wyliczania przeszkód, bo sami sobie wmówimy, że to niemożliwe. Martin Luther King w latach 60. powiedział „I have a dream” [„Mam sen, marzenie” – słowa odnoszące się do zniesienia dyskryminacji rasowej w USA – przyp. red.]. Nikt w to wtedy nie wierzył. W latach 80. stało się to w Stanach Zjednoczonych rzeczywistością – mówi. - Jeśli w coś wierzę, bardzo czegoś chcę w prywatnym i zawodowym życiu, to robię wszystko, żeby to się stało rzeczywistością – dodaje optymistycznie. ![]() Devecz Miklos - optymistyczny dyrektor kolei węgierskich Zupełnie odmiennie patrzy na całą sprawę Zbigniew Górniak, dyrektor Podkarpackiego Zakładu Przewozów Regionalnych PKP w Rzeszowie: - Chcemy uruchomić takie połączenie, ale ktoś do tego wszystkiego musi dopłacić – zaczął narzekać. - Kolej na całym świecie jest instytucją, do której się dopłaca – kontynuował. - U nas, w przeliczeniu na jednego mieszkańca, te dopłaty są jedne z najmniejszych – mówił dalej. To nie koniec narzekań PKP. Dyrektor Przewozów Regionalnych stwierdził, że ma złe doświadczenia z dotychczas funkcjonującą linią z Sanoka do słowackich Koszyc. - Jest na niej niska frekwencja. Na początku kursowały tam 4 pary pociągów, a później trzeba było tę liczbę zmniejszać, bo nie było podróżnych – mówi. Nie chce jednak zauważyć, że linia nie była odpowiednio promowana. W dodatku stan torów na tym odcinku jest fatalny - pociąg może się tam poruszać z szybkością nie większą jak 40 km/h. - To prawda, największy problem jest na odcinku polskim – potwierdza Csaba Bobko, prezes fundacji „Zrównoważony Zemplen” (Pogórze Tokajskie). - Na Słowacji problemu nie ma – niektóre odcinki będą dodatkowo zelektryfikowane, można tam jechać z szybkością do 120 km/h. Na Węgrzech sytuacja też jest znacznie lepsza – można jechać 80 km/h. „Wąskie gardło” jest w Polsce – przyznaje. ![]() Csaba Bobko - prezes fundacji „Zrównoważony Zemplen” (Pogórze Tokajskie) Ważne pytanie zadaje szwejkolog Leszek Mazan: - Ale jak to się mówi, co z tego będą mieć Żydzi? Czyli co będziemy z tego mieli my, tu w Krośnie? Bo to, co będą mieli Węgrzy i Słowacy jest dla mnie oczywiste. Csaba Bobko, prezes fundacji „Zrównoważony Zemplen”: - Węgrzy są zainteresowani zakupami w Polsce. Wiele osób z Sarospotok i Satoraljaujhely przyjeżdża na targowisko do Krosna i kupuje ubrania, buty, meble – mówi. Kiedy do pociągu mogliby wsiąść pierwsi pasażerowie? - Latem tego roku – mówi optymista z węgierskich kolei. – Jak ktoś wyłoży pieniądze – mówi pesymista z polskich kolei. – Jak uzgodnimy wszystkie szczegóły techniczne, finansowe i organizacyjne – mówi Zbigniew Ungeheuer, główny pomysłodawca kolei „Portius Express”, prezes Stowarzyszenia „Portius”. – To stanie się na pewno – dodaje. Szef „Portiusa” liczy głównie na turystów z zagranicy, którzy odwiedzają Kraków, a przy okazji mogliby „zaliczyć” kolejową euroregionalną atrakcję turystyczną. ![]() Zbigniew Ungeheuer: - Pociągu nie uruchomimy w 5 minut, ale zrobimy to na pewno Na zakończenie konferencji „Pociąg retro Portius Express” podpisano deklarację o współpracy. - To jest „błogosławieństwo” decydentów trzech państw. Teraz czeka nas tylko praca – wyjaśnia Zbigniew Ungeheuer. Sprawa poruszona została już w parlamencie węgierskim. Zarys przedsięwzięcia przedstawił poseł dr Hörcsik Richárd z partii Fidesz: - Uważam, że w drugim roku naszego członkostwa w Unii przyszedł czas, żebyśmy - z powodu naszych interesów gospodarczych - zaczynali rewitalizację tej linii kolejowej, tym bardziej, że w unijnym budżecie roku 2007 są duże możliwości na rozwój kolei – mówił między innymi. - Rząd merytorycznie zajmuje się tą sprawa. Jej realizację opieramy przede wszystkim na podstawie otwierających się w latach 2007-2013 finansowych źródeł unijnych – zapewnił posła Sekretarz Stanu Nagy Sándor. Kolejne spotkanie w sprawie pociągu "Portius Express" odbędzie się najprawdopodobniej w Satoraljaujhely na Węgrzech. Tam zostaną podjęte kolejne ustalenia. Zobacz też w archiwum portalu: (2006-02-17/07:59:48) |
Wyszukiwarka
|
Partnerzy portalu: | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
Informacje | | Wiadomości • Archiwum • Prognoza pogody |
Kultura | | Wydarzenia kulturalno-rozrywkowe • Archiwum • Terminarze kin: Sokół, artKino |
Krosno | | O mieście • Samorząd |
Internet | | Katalog lokalnych stron |
Komunikacja internetowa | | Tablica ogłoszeń • Opinie • Czat • Kartki elektroniczne |
Informator: | | Finanse • Pizza na telefon • Dania na telefon • Rozkłady: MKS, PKS, PKP, busy • Policja • Książka telefoniczna |
Kupuj: | | Bilety |
Archiwum wydarzeń specjalnych | | Biennale Lnu 2002 • Wybory samorządowe 2002, 2006, 2010, 2014 • Flash mob • Galicja Blues Festival: 2004, 2005, 2006, 2007 • Biennale Fotografii o Krośnie 2000-2005 • Zabytki poprzemysłowe Podkarpacia • Finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy 2005 • Wyprawy rowerowe 2005 • Zlot 4x4 2004-2006 • Plebiscyt na najpopularniejszego sportowca Krosna - 2005-2008 • Górskie Zawody Balonowe 2000-2009 • Kartki z wakacji 2003-2006 |
Krośnieński Portal Internetowy Krosno24.pl. Istnieje od 2002 r. Wydawcą portalu jest firma SpeedArt.
Uproszczona wersja portalu na telefon komórkowy: www.krosno24.mobi
Kontakt z redakcją: e-mail - redakcja@krosno24.pl, tel. 13 493 44 44
Nowości / Zespół / Prywatność / Prawa autorskie / Oglądalność portalu / Patronat medialny /
Reklama / Kontakt / Więcej