Mapa portalu: Centrum > Wiadomości |
|
Wiadomość Taka jest sytuacja komunikacyjna miastaRemont wiaduktu na ul. Podkarpackiej oraz modernizacja ulicy Krakowskiej - od skrzyżowania z ul. Naftową do skrzyżowania z ul. Piłsudskiego i Łukasiewicza (właśnie położono tam nowy asfalt) - skłoniła nas do przestudiowania istniejącej sytuacji komunikacyjnej miasta. Informacja o szczegółowej analizie układu komunikacyjnego Krosna omawiana była na marcowej sesji Rady Miasta. Publikujemy obszerny fragment tego dokumentu, który dotyczy stanu istniejącej sytuacji komunikacyjnej miasta. Z opracowania tego wiadomo jakie jest natężenie ruchu na poszczególnych drogach, ile zanotowano na nich wypadków oraz jakie są podejmowane działania zmierzające do poprawienia przepustowości ulic. W tej sytuacji tj. przy niewielkich możliwościach inwestycyjnych, coraz więcej uwagi zwraca się na poszukiwanie rezerw tkwiących w istniejących układach komunikacyjnych oraz istniejącej organizacji ruchu. Konieczność dokonywania zmian w istniejącej infrastrukturze drogowej narzuca nam stale zwiększające się natężenie ruchu na drogach. Wielkość natężenia ruchu na drogach dojazdowych do Krosna przedstawia się następująco: Droga nr 28 Również na ulicach usytuowanych w centrum miasta obserwuje się stały wzrost natężenia ruchu. Poniżej podano wielkości natężenia ruchu na niektórych głównych ulicach miasta, pomierzone w 1993 r. oraz w 2002 r. Pomiary przeprowadzono we wrześniu 1993 r. oraz w marcu 2002 r., w godz. 14.30 – 15.30.
Największy przyrost natężenia ruchu wystąpił na ul. W. Polskiego co jest bezpośrednim przełożeniem wzrostu ilości samochodów jaki nastąpił w ostatnich lalach w Krośnie oraz na osiedlu „Ks. Markiewicza”. Również zauważalne jest zwiększenie ruchu na drodze krajowej nr 28 oraz na ul. Zręcińskiej. Może to sugerować zwiększoną liczbę dojazdów z ościennych miejscowości do Krosna oraz wzrostu ruchu tranzytowego na drodze krajowej. Bardzo wysokie jest również natężenie ruchu na głównym ciągu komunikacyjnym miasta tj. na ulicach Krakowska - Tkacka – Lwowska. Wielkość ruchu jest jednym z najważniejszych czynników wpływających na ilość wypadków do jakich dochodzi na drogach. Tą zależność widać w statystyce wypadków jakie miały miejsce w 2000 r. i 2001 r. gdzie na 21 głównych ulicach miasta doszło do ok. 80% wszystkich wypadków.
W sumie, w 2000 r. odnotowano 79 wypadków, natomiast w 2001 r. 69 wypadków. Na pozostałych ulicach wydarzyły się jedynie pojedyncze wypadki. Zauważalny jest spadek wypadków i liczby ofiar śmiertelnych na drodze krajowej. Na pozostałych ulicach również nastąpił spadek wypadków przy czym trudno jest w tak małym przedziale czasowym wysnuwać daleko idące wnioski odnośnie poprawy bezpieczeństwa ruchu w mieście. Bardzo duże natężenie ruchu na drodze krajowej jest przyczyną wielu wypadków. Potwierdzają to dane z całego województwa podkarpackiego, gdzie drogi krajowe jedno- i dwucyfrowe należą do najniebezpieczniejszych. Dla poprawy warunków ruchu oraz zwiększenia przepustowości ulic podejmowane są działania, które zmierzają do: ad a) Działania zmierzające do poszerzenia ulicy są bardzo utrudnione, ponieważ wiążą się z koniecznością pozyskania prywatnych działek oraz przybliżenie drogi do zabudowań, na co nie wyrażają zgody mieszkańcy. W chwili obecnej prowadzona jest jedna inwestycja pn. „Budowa chodnika przy ul. Szopena”, która obok budowy ciągu pieszego zakłada poszerzenie jezdni i korektę łuków poziomych. ad b) Przyczyną wielu wypadków są potrącenia pieszych poruszających się po wąskim poboczu. Dlatego podstawowym działaniem w tym zakresie jest oddzielenie ruchu pieszego od samochodowego przez budowę niezależnego chodnika. W ostatnich latach wybudowano chodniki przy ulicach: Korczyńskiej, Krakowskiej, Bema, Podkarpackiej. Na ukończeniu jest budowa chodnika przy ul. Szopena. Rozpoczęto budowy chodnika przy ul. Popiełuszki. W br. rozpocznie się realizacja chodników przy ul. Żeromskiego i Wyspiańskiego. ad c) Istniejący układ jednokierunkowych ulic tj. Podwale - Tkacka - Niepodległości, oraz Staszica - Wisłocza - Legionów w znacznym stopniu zwiększa przepustowość i bezpieczeństwo ruchu na tych ulicach. Przepustowość dwupasmowej jezdni przy ruchu dwukierunkowym w warunkach idealnych wynosi nie więcej niż 2800 p/h (1400 p/h/pas), natomiast przepustowość jezdni o identycznej szerokości przy ruchu jednokierunkowym może osiągnąć 4000 p/h. Ta właściwość uzasadnia zastosowanie ruchu jednokierunkowego zwłaszcza dla ulic obciążonych dużym ruchem. Wprowadzenie ruchu jednokierunkowego w sieci ulic powoduje wzrost przepustowości układu o 20-50%. Również liczba kolizji na skrzyżowaniach ulic jednokierunkowych jest mniejsza z powodu ograniczenia lewoskrętów. Wprowadzenie kilkanaście lat temu ruchu jednokierunkowego na w/w ulicach przynosi obecnie efekty gdyż przy stale zwiększającym się natężeniu ruchu zapewnia jeszcze swobodny przejazd przez centrum miasta. ad d) Wytworzenie dodatkowych pasów ruchu w obrębie skrzyżowania znacznie zwiększa jego przepustowość. Pojazdy skręcające w lewo lub prawo, ustawione na wydzielonych pasach nie utrudniają jazdy na wprost przez co zwiększają bezpieczeństwo przejazdu przez skrzyżowanie. Dodatkowe pasy ruchu zostały zastosowane na ul. Lwowskiej, przy skrzyżowaniu z ul. Niepodległości oraz przy wjeździe do Urzędu Powiatowego. Obecnie pasy dla lewoskrętów wykonywane są na ul. Krakowskiej. Również w projektach przebudowy skrzyżowań ul. Podkarpackiej z ul. Grodzką oraz z ul. Krakowską podstawowym rozwiązaniem jest wydzielenie pasów dla lewoskrętów i prawoskrętów. ad e) Na skrzyżowaniach dróg o dużych natężeniach ruchu występują znaczne straty czasu związane z oczekiwaniem na przejazd lub włączenie się do ruchu z drogi podporządkowanej do drogi głównej. Dla poprawy tej sytuacji najczęściej stosowanym rozwiązaniem jest budowa sygnalizacji świetlnej. W Krośnie funkcjonuje obecnie 7 sygnalizacji świetlnych a dalsze dwie są w fazie uzyskiwania pozwolenia na budowę. ad f) Wprowadzane zmiany w oznakowaniu pionowym w większości dotyczą ograniczenia prędkości oraz zakazu zatrzymywania się. Zmniejszenie prędkości do 60 km/h wprowadzono praktycznie na całej długości drogi krajowej nr 28. Na wielu odcinkach ulic wprowadzono ograniczenia prędkości do 40 km/h oraz zakazy zatrzymywania się w miejscach szczególnie niebezpiecznych. Przykładem proponowanych rozwiązań są plany przebudowy skrzyżowań ul. Podkarpackiej z ul. Krakowska i z ul. Grodzką. (2002-04-12/00:20:11) |
Wyszukiwarka
|
Partnerzy portalu: | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
Informacje | | Wiadomości • Archiwum • Prognoza pogody |
Kultura | | Wydarzenia kulturalno-rozrywkowe • Archiwum • Terminarze kin: Sokół, artKino |
Krosno | | O mieście • Samorząd |
Internet | | Katalog lokalnych stron |
Komunikacja internetowa | | Tablica ogłoszeń • Opinie • Czat • Kartki elektroniczne |
Informator: | | Finanse • Pizza na telefon • Dania na telefon • Rozkłady: MKS, PKS, PKP, busy • Policja • Książka telefoniczna |
Kupuj: | | Bilety |
Archiwum wydarzeń specjalnych | | Biennale Lnu 2002 • Wybory samorządowe 2002, 2006, 2010, 2014 • Flash mob • Galicja Blues Festival: 2004, 2005, 2006, 2007 • Biennale Fotografii o Krośnie 2000-2005 • Zabytki poprzemysłowe Podkarpacia • Finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy 2005 • Wyprawy rowerowe 2005 • Zlot 4x4 2004-2006 • Plebiscyt na najpopularniejszego sportowca Krosna - 2005-2008 • Górskie Zawody Balonowe 2000-2009 • Kartki z wakacji 2003-2006 |
Krośnieński Portal Internetowy Krosno24.pl. Istnieje od 2002 r. Wydawcą portalu jest firma SpeedArt.
Uproszczona wersja portalu na telefon komórkowy: www.krosno24.mobi
Kontakt z redakcją: e-mail - redakcja@krosno24.pl, tel. 13 493 44 44
Nowości / Zespół / Prywatność / Prawa autorskie / Oglądalność portalu / Patronat medialny /
Reklama / Kontakt / Więcej