Ustaw Krosno24.pl jako strona startowa Zaloguj się
Kanał YouTube Ogłoszenia Wasze galerie Wizytówki firm
Filmy
(261)
Anonse
(19)
Foto
(17585)
Firmy
(108)
Krosno24.pl - Krośnieński Portal Internetowy
Kartki  elektroniczne Katalog Czat Opinie
Kartki
(112)
Strony
(774)
Czateria
(52)
Opinie
(483817)

Mapa portalu: Centrum > Wiadomości

2025-12-01

W dniu 2025-12-01 nie opublikowano żadnej wiadomości, przepraszamy.


Ostatni tydzień:

  • 1 grudnia 2025 (Poniedziałek)
  • 30 listopada 2025 (Niedziela)
  • 29 listopada 2025 (Sobota)
  • 28 listopada 2025 (Piątek)
  • 27 listopada 2025 (Czwartek)
  • 26 listopada 2025 (Środa)
  • 25 listopada 2025 (Wtorek)

  • Pełne archiwum:

  • Pełne, bezpłatne archiwum wszystkich artykułów


  • Wiadomość

    Zakup samolotu to nie problem. Bezpieczeństwo!

    W Krośnie odbyła się (30.05-1.06) I Międzynarodowa Konferencja Bezpieczeństwa w Lotnictwie Amatorskim. 120 osób, w tym piloci, przedstawiciele instytucji i firm z branży lotniczej wymieniało opinie i doświadczenia, głównie w zakresie bezpieczeństwa lotów samolotów ultralekkich. Publikujemy rozmowę z Maciejem Laskiem, przewodniczącym Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych.

    Bezpieczeństwo w lotnictwie amatorskim
    W Międzynarodowej Konferencji Bezpieczeństwa w Lotnictwie Amatorskim w Krośnie wzięli udział specjaliści z Polski, Niemiec, Czech i Hiszpanii

    Rozmowa z Maciejem Laskiem, gościem konferencji, przewodniczącym Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych.

    Jakie są najważniejsze elementy zachowania bezpieczeństwa w lotnictwie amatorskim?

    - Dwie rzeczy: dobre podstawy szkolenia i kontrola umiejętności pilotów oraz nadzór nad budową i eksploatacją samolotów. Ważne jest też popularyzowanie dobrych praktyk lotniczych. W dużej firmie lotniczej jest cała grupa osób, która zajmuje się bezpieczeństwem, szkoleniami itd. Natomiast w lotnictwie amatorskim jesteśmy wolnymi pilotami, obsługujemy swój własny sprzęt. Powinniśmy stworzyć organizację, w której będziemy mogli się poradzić, która umożliwi nam dostęp do inspektora, który sprawdzi nam fachowo samolot itd.

    Bezpieczeństwo w lotnictwie amatorskim
    Maciej Lasek, przewodniczący Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych (po lewej)

    Czy takie spotkania jak te w Krośnie też pomagają?

    - Musimy robić co pewien czas seminaria, żeby przypominać: jak należy się przygotować do lotu, jak przewidywać pewne zdarzenia, jak można podnosić kwalifikacje.

    Proszę podać przykład takiego zdarzenia, które można przewidzieć.

    - Jeżeli silnik w samolocie amatorskim nie jest certyfikowany, to ma prawo przerwać prace w każdej chwili. To jest świadome ryzyko, które zakłada się w tym lataniu. Tych zdarzeń z przerwą pracy silnika niecertyfikowanego nie ma dużo więcej niż w certyfikowanym, ale powinniśmy to przewiedzieć. Jeśli budujemy sobie procedury startu i lądowania na jakimś lotnisku to trzeba mieć to przemyślane - co się stanie, jeżeli silnik mi przerwie, mimo że jeszcze nigdy nie przerwał. Co robić w takiej sytuacji na wysokości 5 metrów, a co na 50 metrach? Czy dolecę do lotniska, czy muszę wylądować w terenie przygodnym? Jeśli tak, to gdzie jest dobre miejsce? To są kwestie, które piloci przed każdym lotem powinni sobie przypominać i powtarzać.

    To przypomina jazdę autem – na drodze trzeba ciągle przewidywać możliwe zdarzenia.

    - Dobra analogia. Ja też czasem latam amatorsko, dla przyjemności. Takie latanie też polega na ciągłym przewidywaniu. Gdy lecę przez Polskę to moja świadomość jest 5 minut przed samolotem. Podziwiam widoki, czerpie radość, ale patrzę jeszcze tak: aha, tam jest pole, na którym dało by się wylądować, gdyby mi przerwał silnik. To wyuczone i automatyczne myślenie. Jeżeli nauczymy się, jak bezpiecznie uratować własną skórę w sytuacji awaryjnej, to karierę lotniczą piloci zakończą w wieku 100 lat, kiedy już nie będzie się im chciało latać.

    Bezpieczeństwo w lotnictwie amatorskim
    Wydarzenie stanowi znakomitą okazję do wymiany opinii i doświadczeń między uczestnikami, jak również daje możliwość zapoznania się z najnowszymi osiągnięciami techniki na polu lotnictwa lekkiego i ultralekkiego - twierdzili organizatorzy konferencji

    W lotnictwie zawodowym zdarzają się wypadki i katastrofy. Bardzo często zawodzi właśnie czynnik ludzki. W lotnictwie amatorskim, to chyba jeszcze częstszy powód wypadków?

    - Dokładnie tak. Dzieje się tak ponieważ piloci nie mają się często kogo poradzić. Jeżeli w lotnictwie amatorskim nie pojawi się organizacja, która będzie zrzeszała amatorów – to oni będą mieli utrudniony dostęp do wiedzy i informacji, do fachowych porad. Przykład Czech – tam organizują konferencje, szkolenia i seminaria, wydają biuletyny informacyjne. Pilotów z Polski, którzy się tam szkolili jest więcej niż tych, którzy wyszkolili się w Polsce. Zostawiają tam ogromne pieniądze.

    Z czego to wynika?

    - To wynika z historii obu krajów. Kiedyś w Polsce dla Czechów była prawdziwa wolność lotnicza – mieliśmy ogromne doświadczenia i wieloletnie badania w budowie samolotów. W pewnym momencie to nam zaczęło trochę przeszkadzać, bo wchodziły nowe technologie i rozwiązania. Nasi inżynierowie często nie akceptowali ich, woleli starą szkołę. To nie uproszczało budowy nowych modeli. W tej chwili to się już zmienia, ale jesteśmy co najmniej 15 lat za Czechami. Na targach lotnictwa ultralekkiego Czesi i Słowacy są potentatami. 80% wystawy należy do nich.

    W Krośnie funkcjonuje kilka firm, które produkują samoloty ultralekkie. Przed nimi przyszłość?

    - Oczywiście! Pilotów samolotów ultralekkich będzie przybywać. Oni w dużej części powinni latać na naszych polskich samolotach. Są samoloty, które budowane są w Polsce seryjnie, również w Krośnie. Musimy jednak spowodować, by był jeszcze bardziej sprzyjający klimat do takiej produkcji. Ważny jest też marketing, Czesi i Słowacji robią to świetnie – sprzedają samoloty na cały świat.

    Czy to oznacza, że coraz więcej Polaków będzie stać kupić sobie taki samolocik?

    - To już dziś nie jest nic nadzwyczajnego. Jeżeli ludzie kupują sobie samochody warte 200-300 tysięcy złotych, to dlaczego nie mieliby kupić samolotu? Jak kogoś nie stać na nowy model, to kupuje samolot z drugiej ręki za 50 tys. zł. Znam też przypadki, kiedy kilka osób zrzuca się na samolot za 200 tysięcy zł. Latają sobie po Polsce na przemian.

    Bezpieczeństwo w lotnictwie amatorskim
    Organizatorem konferencji był Aeroklub RP, Miasto Krosno, Stowarzyszenie B-4 jako Koordynator Klastra Lotnictwa Lekkiego i Ultralekkiego w Krośnie (na zdjęciu) oraz Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Krośnie

    W Krośnie rozbudowuje się lotnisko. Widzi Pan szansę jego rozwoju?

    - Ależ oczywiście. Jeżeli po drugiej stronie gór lotnictwo się rozwija, to dlaczego nie ma się tak dziać u nas? Lokalny transport lotniczy będzie się rozwijał. Są to m.in. taksówki powietrzne, czyli samoloty dla 4-6 osób, które mogą operować z takiego lotniska. Wyobraźmy sobie, że musimy jechać stąd do Szczecina. Drogą będzie to długo trwało, jazda będzie koszmarna. Taką taksówką powietrzną załatwimy to szybciej, przyjemniej i w rozsądnych kosztach.

    Jakie to są koszty?

    - Ja latam samolotem jednomiejscowym, używam go do przemieszczania się. Ten samolot pali od 6 do 8 litrów na godzinę i leci 180 km/h. Zbiornik na paliwo ma 60 litrów, czyli mam zasięg 1600 km. Jestem więc w stanie oblecieć całą Polskę. To jest coś pięknego. Latam w różne miejsca, czasem tylko na kawę, zamiast gapić się w telewizor.

    Z innej beczki. Był Pan szefem komisji, która miała na celu zbadanie katastrofy Tu-154 w Smoleńsku. Czy nie czuje się Pan już zmęczony tym tematem, ciągłym obalaniem tych mitów i teorii?

    - Zrobiliśmy dobrą robotę, badając wypadek i określając jego przyczyny. Wojsko wdrożyło nasze sugestie co do profilaktyki. To jest coś, z czego jestem dumny. Natomiast teraz robimy coś, czym nie powinniśmy się zajmować. My jesteśmy inżynierami, specjalistami, a nie politykami, którzy mają kreować jakąś opinię. Ale podjęliśmy się tego, bo było coraz gorzej. Jedna teoria spiskowa goniła kolejną. Wydawało się, że to walka z wiatrakami. Ale jest lepiej. Mnie to mierzi, jak widzę polityków, którzy cynicznie wykorzystują łatwowierność ludzi i próbują im wmówić różne głupoty. Dlatego akcję uświadamiania trzeba prowadzić cały czas.

    (2014-06-05/21:06:19)
    Rozmawiał i fot.: Adrian Krzanowski


    Komentarze do artykułu:





    Zaloguj się, aby komentować artykuły.



    Wyszukiwarka


    Partnerzy
    portalu:
    Stimo Sklep Sfera PC Radio Taxi 9626 PWSZ w KrośnieMedia Design
    Informacje  | WiadomościArchiwumPrognoza pogody
    Kultura  | Wydarzenia kulturalno-rozrywkoweArchiwum • Terminarze kin: Sokół, artKino
    Krosno  | O mieścieSamorząd
    Internet  | Katalog lokalnych stron
    Komunikacja internetowa  | Tablica ogłoszeńOpinieCzatKartki elektroniczne
    Informator:  | FinansePizza na telefonDania na telefon • Rozkłady: MKS, PKS, PKP, busyPolicjaKsiążka telefoniczna
    Kupuj:  | Bilety
    Archiwum wydarzeń 
    specjalnych
     
    | Biennale Lnu 2002 • Wybory samorządowe 2002, 2006, 2010, 2014Flash mob • Galicja Blues Festival: 2004, 2005, 2006, 2007Biennale Fotografii o Krośnie 2000-2005Zabytki poprzemysłowe PodkarpaciaFinał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy 2005Wyprawy rowerowe 2005Zlot 4x4 2004-2006Plebiscyt na najpopularniejszego sportowca Krosna - 2005-2008Górskie Zawody Balonowe 2000-2009Kartki z wakacji 2003-2006

    Krośnieński Portal Internetowy Krosno24.pl. Istnieje od 2002 r. Wydawcą portalu jest firma SpeedArt.
    Uproszczona wersja portalu na telefon komórkowy: www.krosno24.mobi
    Kontakt z redakcją: e-mail - redakcja@krosno24.pl, tel. 13 493 44 44

    Nowości / Zespół / Prywatność / Prawa autorskie / Oglądalność portalu / Patronat medialny / Reklama / Kontakt / Więcej