Ustaw Krosno24.pl jako strona startowa Zaloguj się
Kanał YouTube Ogłoszenia Wasze galerie Wizytówki firm
Filmy
(261)
Anonse
(19)
Foto
(17585)
Firmy
(108)
Krosno24.pl - Krośnieński Portal Internetowy
Kartki  elektroniczne Katalog Czat Opinie
Kartki
(112)
Strony
(774)
Czateria
(52)
Opinie
(483817)

Mapa portalu: Centrum > Wiadomości

2025-12-01

W dniu 2025-12-01 nie opublikowano żadnej wiadomości, przepraszamy.


Ostatni tydzień:

  • 1 grudnia 2025 (Poniedziałek)
  • 30 listopada 2025 (Niedziela)
  • 29 listopada 2025 (Sobota)
  • 28 listopada 2025 (Piątek)
  • 27 listopada 2025 (Czwartek)
  • 26 listopada 2025 (Środa)
  • 25 listopada 2025 (Wtorek)

  • Pełne archiwum:

  • Pełne, bezpłatne archiwum wszystkich artykułów


  • Wiadomość

    Kto pierwszy do lekarza? Zdecyduje stan zdrowia

    W krośnieńskim Szpitalnym Oddziale Ratunkowym działa już tzw. triage. Oznacza segregację pacjentów pod względem pilności udzielenia pomocy. Ten kto potrzebuje jej najbardziej, będzie obsłużony niezależnie od miejsca w kolejce.

    Triage
    Szpitalny Oddział Ratunkowy. Do lekarza najpierw ten, kto bardziej chory

    Triage (triaż - z franc. segregowanie) to rozwiązanie organizacyjne, które ma uprościć procedurę przyjmowania chorych w Szpitalnym Oddziale Ratunkowym. O kolejności przyjęć do lekarza będzie decydowała nie kolejność zgłoszeń, ale to, kto najpilniej potrzebuje pomocy.

    Pacjentem, który trafia do SOR, w pierwszej kolejności zajmuje się teraz pielęgniarka lub ratownik, którzy poprzez pomiar podstawowych parametrów życiowych i zebranie wywiadu chorobowego, określą stan pacjenta i przyporządkują go do jednej z grup: czerwonej, żółtej lub zielonej. Oznakują go opaską w odpowiednim kolorze.

    - Bardzo dobrze, że triage został wprowadzony. Pacjent w ciężkim stanie zostaje jak najszybciej przywieziony, zakwalifikowany do leczenia. To jest największa zaleta tego systemu – mówi lek. med. Andrzej Bazia, kierownik Szpitalnego Oddziału Ratunkowego. Podkreśla jednak, że nie jest to zupełna nowość na krośnieńskim SOR-ze. - Wcześniej to podobnie funkcjonowało, jednak teraz jest to usprawnione. Mamy odpowiednio przygotowane pielęgniarki i pomieszczenie do zbadania pacjenta. Chcemy to doprowadzić do perfekcji, żeby pacjent był załatwiony jak najszybciej.

    - Triage jest również po to, żeby pacjenci zrozumieli co jest priorytetem. Często ludzie nie rozumieją, że dziecko z krwawiącą raną to jest priorytet w postępowaniu, że ktoś, kto jest przywieziony karetką musi być zaopatrzony natychmiast, a ktoś ze skręconym stawem skokowym musi zaczekać, bo w zasadzie nic mu nie zagraża – dodaje.

    Triage
    Ewa Grysztar - pielęgniarka oddziałowa prezentuje kolorowe opaski, które trafią do pacjentów

    Kolorem czerwonym oznaczani są pacjenci, którzy mają zostać przyjęci w trybie natychmiastowym, gdyż ich stan jest na tyle ciężki, że zagraża ich życiu i zdrowiu.

    Żółty kolor opaski przeznaczony jest dla pacjentów przyjmowanych pilnie, ale w drugiej kolejności. Czas oczekiwania do 120 minut.

    Zielona opaska oznacza natomiast, że pacjent został zakwalifikowany do grupy z najniższym stopniem zagrożenia życia. Będzie on przyjęty w trzeciej kolejności. Czas oczekiwania na przyjęcie przez lekarza może w tym przypadku wynieść nawet około 7 godzin. Szpital zastrzega jednak, że w przypadku dużej liczby pacjentów oznaczonych kolorem czerwonym czas oczekiwania na przyjęcie do lekarza może się wydłużyć. - Ale my tego pacjenta mamy cały czas na oku, cały czas go obserwujemy. Jeżeli jego stan zdrowia uległby pogorszeniu, pacjent natychmiast zostanie „przetrażowany” na kolor o pilniejszym przyjęciu – zapewnia Ewa Grysztar - pielęgniarka oddziałowa.

    Triage

    - Mam nadzieję, że dzięki temu zmniejszy się ilość niejasnych sytuacji między pacjentami i personelem. Wcześniej też byli informowani, że są przyjmowani nie według kolejki, a stanu zdrowia, ale nie do wszystkich to docierało – twierdzi Ewa Grysztar. - Teraz pacjent nie jest dodatkowo zdenerwowany tym, że nie wie ile będzie czekał, będzie wiedział dlaczego ktoś jest przyjmowany szybciej.

    Średnio w ciągu doby SOR przyjmuje od 100 do 130 pacjentów. Znakomita większość z nich nie powinna się tam znaleźć. - Często pacjenci przychodzą z błahymi sprawami, prawie 80 procent z nich mogłoby uzyskać pomoc u lekarza rodzinnego, w poradni, przychodni – dodaje Dorota Kostrzewa, pielęgniarka naczelna. - Teraz jak pacjenci widzą, że jest dużo ludzi, a dodatkowo mają zieloną opaskę, to zdarza się, że rezygnują.

    - Nie chodzi o to, żeby odstraszyć pacjentów, tylko żeby był czas dla pacjentów w stanie zagrożenia zdrowia i życia - dodają pielęgniarki. - Szpitalny Oddział Ratunkowy – jak sama nazwa wskazuje - właśnie od tego jest.

    (2014-08-08/15:22:28)
    (red.), fot. Damian Krzanowski


    Komentarze do artykułu:





    Zaloguj się, aby komentować artykuły.



    Wyszukiwarka


    Partnerzy
    portalu:
    Stimo Sklep Sfera PC Radio Taxi 9626 PWSZ w KrośnieMedia Design
    Informacje  | WiadomościArchiwumPrognoza pogody
    Kultura  | Wydarzenia kulturalno-rozrywkoweArchiwum • Terminarze kin: Sokół, artKino
    Krosno  | O mieścieSamorząd
    Internet  | Katalog lokalnych stron
    Komunikacja internetowa  | Tablica ogłoszeńOpinieCzatKartki elektroniczne
    Informator:  | FinansePizza na telefonDania na telefon • Rozkłady: MKS, PKS, PKP, busyPolicjaKsiążka telefoniczna
    Kupuj:  | Bilety
    Archiwum wydarzeń 
    specjalnych
     
    | Biennale Lnu 2002 • Wybory samorządowe 2002, 2006, 2010, 2014Flash mob • Galicja Blues Festival: 2004, 2005, 2006, 2007Biennale Fotografii o Krośnie 2000-2005Zabytki poprzemysłowe PodkarpaciaFinał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy 2005Wyprawy rowerowe 2005Zlot 4x4 2004-2006Plebiscyt na najpopularniejszego sportowca Krosna - 2005-2008Górskie Zawody Balonowe 2000-2009Kartki z wakacji 2003-2006

    Krośnieński Portal Internetowy Krosno24.pl. Istnieje od 2002 r. Wydawcą portalu jest firma SpeedArt.
    Uproszczona wersja portalu na telefon komórkowy: www.krosno24.mobi
    Kontakt z redakcją: e-mail - redakcja@krosno24.pl, tel. 13 493 44 44

    Nowości / Zespół / Prywatność / Prawa autorskie / Oglądalność portalu / Patronat medialny / Reklama / Kontakt / Więcej