Mapa portalu: Centrum > Wiadomości |
|
Wiadomość Elf z Ekolotu. Minisamolot na lotniczą emeryturęWłaściciel Ekolotu nazywa ważącego nieco ponad 100 kg Elfa "samolotem-zabawką". Zabawką dla sędziwych pilotów z Zachodu, którzy nie chcą się rozstać z lataniem. Zobacz film. ![]() KR-010 Elf to najmniejszy model ultralekkiego samolotu produkowany w należącym do Henryka Słowika Ekolocie Nazwa zobowiązuje – produkowany w krośnieńskim Ekolocie Elf to samolotowy drobiazg. Ważąca niewiele ponad 100 kg i przypominająca szybowiec konstrukcja mieści na pokładzie tylko pilota, zaś z tyłu do kabiny przymocowano niewielki silnik. W przeciwieństwie do większych samolotów można go jednak bez ryzyka wyłączyć, a jego śmigło złożyć, przez co maszyna faktycznie zamienia się w szybowiec. Elf zawdzięcza swoje powstanie niemieckim pilotom-emerytom, którzy mimo sędziwego wieku na lotniczą emeryturę ani myśleli przejść. Uziemieni przez zabraniające podbijania im badań medycznych prawo, czuli się, jakby ktoś obciął im skrzydła. Skoro tak – stwierdziły władze – to może faktycznie uchylić im furtkę w przestworza? Uchylono ją tworząc kategorię samolotów o wadze do 120 kg. – Mieszczą się w niej najmniejsze konstrukcje, takie zabawki, jednoosobowe przyrządy do latania. I dokładnie o to chodziło – żeby tacy piloci nie zabierali nikogo na pokład samolotów. Ich samolot, ich życie – opowiada Henryk Słowik, właściciel krośnieńskiego Ekolotu, który wypuszczając na rynek Elfa, odpowiedział na oczekiwania lotniczych emerytów. Prototyp maszyny powstał w połowie lat 90. Fotografie archiwalnej już konstrukcji od wielu lat wiszą przypięte do tablicy w biurze właściciela Ekolotu. – No pewnie, że mam do niej sentyment. Proszę zobaczyć – wskazuje na jedną z fotografii – samolot stoi tutaj u mnie w ogrodzie. Stworzyliśmy go z konstruktorem Jerzym Krawczykiem w warunkach domowych, bo Ekolot jeszcze wtedy nie istniał. Mimo pozytywnych recenzji i sporego zainteresowania, miniaturowa maszyna nie trafiła jednak do produkcji. – Z ekonomicznego punktu widzenia nie miało to sensu – tłumaczy Henryk Słowik. – Skoro i tak miał właściwie wszystko, co posiadać musi większy, dwuosobowy samolot, to jego cena nie może być drastycznie niższa. A skoro nie jest, klient woli trochę dopłacić i kupić większą maszynę. Łaknący podniebnych wojaży emeryci zza Odry spadli zatem prototypowi Elfa z nieba. Odświeżona i dopracowana wersja samolotu-zabawki powstała kilka lat temu. Od razu z myślą o zachodnich sąsiadach, ponieważ, jak przyznaje Henryk Słowik, w Polsce nikt nie był nią zainteresowany. I nadal nie jest. Z kilkunastu sprzedanych dotychczas Elfów, żaden nie lata po polskim niebie. Być może zmieni się to dzięki dwóm kolejnym wersjom Elfa. Pierwsza z nich została niedawno zaprezentowana na targach w Niemczech. To model, w którym silnik spalinowy zastąpiono elektrycznym. – Akumulatory wystarczają na wykonanie 1,5-godzinnego lotu i pokonanie około 200 km dystansu – opisuje właściciel Ekolotu. – Samolot jest przy tym cichusieńki, nie ma wibracji, drgań, nic z niego nie kopci i nie trzeba go rozgrzewać – włączasz i lecisz – wylicza zalety nowego silnika Henryk Słowik. Maszyna napędzana akumulatorami kosztuje ponad 30 tys. euro. Sporo klientów pyta jednak o praktyczniejszy model Elfa. – Rozważamy przygotowanie wersji z mocniejszym silnikiem, który umożliwiłby wykonanie 3-, 4-godzinnego lotu i podróżowanie z prędkością przelotową około 150 km/h. Zamiast zabawki, byłby to wówczas bardziej użytkowy samolot – zapowiada szef Ekolotu. (2016-05-10/14:08:45) |
Wyszukiwarka
|
Partnerzy portalu: | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
Informacje | | Wiadomości • Archiwum • Prognoza pogody |
Kultura | | Wydarzenia kulturalno-rozrywkowe • Archiwum • Terminarze kin: Sokół, artKino |
Krosno | | O mieście • Samorząd |
Internet | | Katalog lokalnych stron |
Komunikacja internetowa | | Tablica ogłoszeń • Opinie • Czat • Kartki elektroniczne |
Informator: | | Finanse • Pizza na telefon • Dania na telefon • Rozkłady: MKS, PKS, PKP, busy • Policja • Książka telefoniczna |
Kupuj: | | Bilety |
Archiwum wydarzeń specjalnych | | Biennale Lnu 2002 • Wybory samorządowe 2002, 2006, 2010, 2014 • Flash mob • Galicja Blues Festival: 2004, 2005, 2006, 2007 • Biennale Fotografii o Krośnie 2000-2005 • Zabytki poprzemysłowe Podkarpacia • Finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy 2005 • Wyprawy rowerowe 2005 • Zlot 4x4 2004-2006 • Plebiscyt na najpopularniejszego sportowca Krosna - 2005-2008 • Górskie Zawody Balonowe 2000-2009 • Kartki z wakacji 2003-2006 |
Krośnieński Portal Internetowy Krosno24.pl. Istnieje od 2002 r. Wydawcą portalu jest firma SpeedArt.
Uproszczona wersja portalu na telefon komórkowy: www.krosno24.mobi
Kontakt z redakcją: e-mail - redakcja@krosno24.pl, tel. 13 493 44 44
Nowości / Zespół / Prywatność / Prawa autorskie / Oglądalność portalu / Patronat medialny /
Reklama / Kontakt / Więcej