Ustaw Krosno24.pl jako strona startowa Zaloguj się
Kanał YouTube Ogłoszenia Wasze galerie Wizytówki firm
Filmy
(261)
Anonse
(19)
Foto
(17585)
Firmy
(108)
Krosno24.pl - Krośnieński Portal Internetowy
Kartki  elektroniczne Katalog Czat Opinie
Kartki
(112)
Strony
(774)
Czateria
(52)
Opinie
(483817)

Mapa portalu: Centrum > Wiadomości

2025-07-26

W dniu 2025-07-26 nie opublikowano żadnej wiadomości, przepraszamy.


Ostatni tydzień:

  • 26 lipca 2025 (Sobota)
  • 25 lipca 2025 (Piątek)
  • 24 lipca 2025 (Czwartek)
  • 23 lipca 2025 (Środa)
  • 22 lipca 2025 (Wtorek)
  • 21 lipca 2025 (Poniedziałek)
  • 20 lipca 2025 (Niedziela)

  • Pełne archiwum:

  • Pełne, bezpłatne archiwum wszystkich artykułów


  • Wiadomość

    Krośnianin i jego gogle do wirtualnej rzeczywistości

    Kto wymyślił gogle do wirtualnej rzeczywistości z wykorzystaniem telefonu komórkowego? To najprawdopodobniej krośnianin, 43-letni Dariusz Żołna jako pierwszy wpadł na ten pomysł.

    VR
    Vrizzmo - gogle do wirtualnej rzeczywistości z użyciem komórki

    Darek Żołna już jako dwudziestokilkulatek był znany w Krośnie i okolicach jako twórca gier na komputery Atari. Były to jedne z pierwszych komputerów domowych, służyły właściwie tylko do gier i rozrywki. Gry jego autorstwa były rozpowszechniane na kasetach magnetofonowych (tak, kiedyś to były nośniki danych), a z czasem na „nowoczesnych” dyskietkach.

    Czasy się zmieniały, komputery były coraz lepsze i szybsze, gry ewoluowały, ale pasja pozostała. Pojawiły się smartfony, czyli właściwie komputery w kieszeni, z wielokrotnie większymi możliwościami niż starodawne Atari. Darek wraz ze znajomymi postanowił wykorzystać ich możliwości, takie jak żyroskop i kamerę. Powstała gra bazująca na tzw. rozszerzonej rzeczywistości. To było ważne doświadczenie – uświadomiło mu wielkie możliwości smartfonów.

    W 2012 r. na rynku amerykańskim zadebiutowały gogle Oculus. To gogle, które po podłączeniu do komputera i założeniu na głowę umożliwiają grę w wirtualnej rzeczywistości. Użytkownik Oculusa ma wrażenie, jakby funkcjonował w innym, cyfrowym świecie. Ta wirtualna rzeczywistość go otacza, jest skonstruowana 360 stopni wokół niego. I może się w niej poruszać, zdobywać punkty, strzelać itd.

    Darek przypomniał sobie wówczas zabawkę z dzieciństwa. Do plastikowego wizjera z dwoma soczewkami wsuwało się podwójne slajdy. Powstawał efekt przestrzeni, który 30-40 lat temu był zaskakujący. – Pomyślałem sobie, że zamiast takich slajdów wystarczy przyłożyć smartfona z wyświetlonym podwójnie obrazkiem – opowiada Darek Żołna.

    Prototyp gogli zbudował z klocków lego. Zainstalował w nich dwie soczewki. Przykładowy obrazek wyświetlił podwójnie na smartfonie. Spojrzał przez soczewki. Eureka!

    To był rok 2013. Zaczął pracować nad bardziej zaawansowanym urządzeniem, które można by produkować i sprzedawać. I tak powstał pierwszy prototyp jego gogli. Nazwał je Vrizzmo.

    VR
    Darek Żołna z Krosna - twórca gogli Vrizmmo

    W maju 2014 r. postanowił je zaprezentować na targach gier komputerowych Digital Dragons w Krakowie. W Krakowie jego produkt zobaczyli dziennikarze. Napisali o nich między innymi dziennikarze z BBC, którzy opowiedzieli o Vrizzmo w magazynie Click oraz World News. Stoisku Vrizzmo odwiedziła także przedstawicielka firmy Google, była bardzo zainteresowana wynalazkiem.

    Zobacz: BBC oraz Daily Mail

    Kilka tygodni później, końcem czerwca 2014 r. firma Google zaprezentowała swoje własne kartonowe gogle. Nazwała je cardboard. Każdy mógł je zamówić przez internet i złożyć z kartonu, gumek i soczewek. Google udostępniła je światu z pozwoleniem na kopiowanie i udoskonalanie.

    - Pomyślałem wówczas, że Google zabije rynek takich produktów, bo kto kupi porządne gogle, droższe, jeśli cardboard można kupić za kilkanaście dolarów? – wspomina Darek Żołna. Ale później przyszła inna myśl - Google upowszechni aplikacje na nie, a użytkownicy zechcą używać lepszych, bardziej wygodnych gogli. Tak też się stało.

    VR
    Pierwszy prototyp Vrizzmo powstał w 2013 roku. Za materiały do budowy posłużyły klocki Lego, soczewki wyjęte z zabawki oraz gumki do włosów. Pierwsze testy prototypu ze smartfonem okazały się sukcesem, urządzenie działało!

    Od tego czasu na rynku pojawiło się mnóstwo kopii cardboardów. Szczególnie chińskiej produkcji, które można kupić już za 20-30 zł. W sklepie z aplikacjami na Androida pojawiło się też mnóstwo aplikacji na gogle, w tym gry i street view.

    Vrizzmo było w tym czasie udoskonalane. Co je wyróżnia spośród wielu tego typu produktów? – To przede wszystkim poziom immersji, czyli uczucie zagłębienia się w wirtualnej rzeczywistości. Nasze gogle mają około 120 stopni pola widzenia. W chińskich jest raptem 70-80 stopni. Nasz największy konkurent – Samsung Gear ma około 100 stopni. Wykorzystujemy dwie soczewki na każde oko, a nie jak większość jedną.

    Vrizzmo są też bardzo lekkie i wygodnie się je nosi. Nie ma w nich gumowych opasek, które dociskają gogle cały czas do twarzy. Są za to rozwiązania, które dopasowują konstrukcję do głowy.

    O tym, że gogle, które stworzył krośnianin nie są tuzinkowym produktem niech świadczy fakt, że jeden z francuskich portali zajmujących się wirtualną rzeczywistością ocenił je najwyżej w rankingu podobnych konstrukcji. Gogle Vrizzmo wyprzedziły nawet Samsunga. Dlatego też, obecnie największym rynkiem dla nich jest właśnie Francja.

    Vrizzmo są też konkurencyjne cenowo w swojej klasie – ich cena to 249 zł. Darek myśli już o modelach dodatkowych – tańszym, uproszczonym, z pojedynczymi soczewkami oraz wersję pro, w którym optyka będzie jeszcze lepsza.

    Gogle mają coraz szersze zastosowanie. To już nie tylko gry i rozrywka (w tym filmy erotyczne). Mogą mieć one zastosowanie komercyjne, np. w marketingu. Hotel może pokazać wnętrza swoich pokoi, deweloper nowe mieszkania, a muzeum fragment swojej ekspozycji. – Płaskie zdjęcie nie odda przestrzeni. W goglach widać przestrzeń, można się poczuć, jakby się było na miejscu – mówi Darek Żołna.

    (2016-05-21/20:10:09)
    Adrian Krzanowski


    Komentarze do artykułu:





    Zaloguj się, aby komentować artykuły.



    Wyszukiwarka


    Partnerzy
    portalu:
    Stimo Sklep Sfera PC Radio Taxi 9626 PWSZ w KrośnieMedia Design
    Informacje  | WiadomościArchiwumPrognoza pogody
    Kultura  | Wydarzenia kulturalno-rozrywkoweArchiwum • Terminarze kin: Sokół, artKino
    Krosno  | O mieścieSamorząd
    Internet  | Katalog lokalnych stron
    Komunikacja internetowa  | Tablica ogłoszeńOpinieCzatKartki elektroniczne
    Informator:  | FinansePizza na telefonDania na telefon • Rozkłady: MKS, PKS, PKP, busyPolicjaKsiążka telefoniczna
    Kupuj:  | Bilety
    Archiwum wydarzeń 
    specjalnych
     
    | Biennale Lnu 2002 • Wybory samorządowe 2002, 2006, 2010, 2014Flash mob • Galicja Blues Festival: 2004, 2005, 2006, 2007Biennale Fotografii o Krośnie 2000-2005Zabytki poprzemysłowe PodkarpaciaFinał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy 2005Wyprawy rowerowe 2005Zlot 4x4 2004-2006Plebiscyt na najpopularniejszego sportowca Krosna - 2005-2008Górskie Zawody Balonowe 2000-2009Kartki z wakacji 2003-2006

    Krośnieński Portal Internetowy Krosno24.pl. Istnieje od 2002 r. Wydawcą portalu jest firma SpeedArt.
    Uproszczona wersja portalu na telefon komórkowy: www.krosno24.mobi
    Kontakt z redakcją: e-mail - redakcja@krosno24.pl, tel. 13 493 44 44

    Nowości / Zespół / Prywatność / Prawa autorskie / Oglądalność portalu / Patronat medialny / Reklama / Kontakt / Więcej