Ustaw Krosno24.pl jako strona startowa Zaloguj się
Kanał YouTube Ogłoszenia Wasze galerie Wizytówki firm
Filmy
(261)
Anonse
(19)
Foto
(17585)
Firmy
(108)
Krosno24.pl - Krośnieński Portal Internetowy
Kartki  elektroniczne Katalog Czat Opinie
Kartki
(112)
Strony
(774)
Czateria
(52)
Opinie
(483817)

Mapa portalu: Centrum > Wiadomości

2025-07-22

W dniu 2025-07-22 nie opublikowano żadnej wiadomości, przepraszamy.


Ostatni tydzień:

  • 22 lipca 2025 (Wtorek)
  • 21 lipca 2025 (Poniedziałek)
  • 20 lipca 2025 (Niedziela)
  • 19 lipca 2025 (Sobota)
  • 18 lipca 2025 (Piątek)
  • 17 lipca 2025 (Czwartek)
  • 16 lipca 2025 (Środa)

  • Pełne archiwum:

  • Pełne, bezpłatne archiwum wszystkich artykułów


  • Wiadomość

    W jedności siła. Restauratorzy chcą wspólnie ożywić rynek

    Rusza pilotażowy projekt "Rynek Krosna. Serce miasta". Od lipca do września restauratorzy z rynku zapraszać będą krośnian na zorganizowane wspólnie imprezy kulinarne, a sam rynek otrzyma promocję, jakiej do tej pory nie miał. Wszystko po to, aby historyczne centrum miasta ożyło.

    Rynek Krosna. Serce miasta
    Rozpoczyna się kolejna próba ożywienia krośnieńskiego rynku. Działania w ramach projektu "Rynek Krosna. Serce miasta" zaplanowano na trzy najbliższe miesiące

    13 lipca krośnieński rynek zapachnie grillem – pichcącym się na ruszcie mięsem, rybami i warzywami. Grillowanymi specjałami kusić będą mieszkańców działające przy rynku restauracje i bary. Po raz pierwszy wszystkie, bo wspólne działanie to sedno ruszającego właśnie, wspieranego przez magistrat projektu "Rynek Krosna. Serca miasta". Dzień z grillem to właśnie jedno z projektowych przedsięwzięć.

    Cel jest jeden – ożywić rynek. Nie zrewitalizować, ale naprawdę ożywić, bo, jak pokazały dziesiątki przykładów z innych miast w Polsce, sama wymiana nawierzchni i ogólne wypięknienie rynku, choć ważne, to za mało, aby przyciągnąć na niego turystów, ale przede wszystkim mieszkańców.

    Przed gastronomią stoją duże wyzwania. Nadciągający niż demograficzny, konkurencja ze strony galerii handlowych i brak wspólnej strategii to największe trudności branży. Przedsiębiorcy prowadzący restauracje i bary na krośnieńskim rynku postanowili zjednoczyć się, aby przeciwdziałać tym problemom – tłumaczy genezę projektu Adrian Krzanowski z Klubokawiarni Ferment, koordynator działań. - "Rynek Krosna. Serce miasta" to pilotażowy program, który ma trwać przez nadchodzące trzy letnie miesiące, od lipca do września. Zakłada on organizację wspólnych przedsięwzięć, które mają przyciągnąć mieszkańców na rynek oraz wspólne promowanie się – tłumaczy projektowe założenia.

    Rynek Krosna. Serce miasta
    Za projektem "Rynek Krosna. Serce Miasta" stoi nieformalna grupa działających przy rynku restauratorów oraz mieszkańców-entuzjastów, którym los rynku nie jest obojętny

    Oprócz lipcowego "Dnia grilla", restauratorzy zaplanowali jeszcze dwie podobne imprezy – w sierpniu kusić będą szerokim wyborem deserów ("Dzień deserów"), zaś we wrześniu zaproszą na pełen kulinarnych niespodzianek "Dzień specjałów". - Gastronomiczne wydarzenia są niezwykle modne w dużych miastach i ściągają prawdziwe tłumy. Warto korzystać z dobrych praktyk – podkreśla Adrian Krzanowski.

    - Te trzy akcje to początek. Mamy nadzieję, że w miarę upływu czasu przyłączać się do nas będzie coraz więcej osób – mówi Sylwia Musiał z Caffe Antonio. Restauratorka zaprzecza przy tym, aby opustoszenie rynku wynikało z wysokich cen narzucanych przez lokale. - Mamy ceny mniej więcej takie, jak wszędzie – twierdzi. - Tendencja jest jednak taka, że ludzie z przyzwyczajenia chodzą do galerii handlowych, gdzie znajdą w jednym miejscu wszystko, czego szukają.

    Stąd pomysł, aby w związku z kulinarnymi imprezami godziny pracy wydłużyły mieszczące się przy rynku sklepy, które także uwzględniono w strategii ożywczych działań. - To trudna i rozdrobniona branża, obejmująca kilkadziesiąt podmiotów. Liczymy, że ich również uda nam się zjednoczyć, aby zorganizować wspólne handlowe wieczory, na przykład raz w miesiącu, w piątki w godz. 20:00-23:00 – proponuje koordynator projektu.

    Rynek Krosna. Serce miasta
    - Dawniej rynek pełnił funkcje handlowe, dzisiaj zmienił swoją rolę - jest "salonem miasta". Musimy mu pomóc odnaleźć się w tej roli - mówią osoby związane z projektem

    Niemniej ważna niż współdziałanie jest skuteczna promocja imprez, tak w mieście jak i w okolicach Krosna. To drugie zadanie, jakie postawili przed sobą inicjatorzy projektu. Słowa zaczęli już przekuwać w czyn: - Wspólne promowanie ma na celu zbudowanie marki krośnieńskiego rynku, który poszukuje swojego spójnego wizerunku i charakteru w czasach zmian. Na Facebooku założony został fanpage o nazwie "Rynek Krosna. Serce miasta". Każde z wydarzeń będzie też promowane na plakatach i w mediach. Latem powstaną również filmy o restauracjach, spot reklamowy rynku i mapa sklepów – zapowiada Adrian Krzanowski.

    Projekt "Rynek Krosna. Serce miasta" pozytywnie ocenia reporter Filip Springer, który od wielu lat zajmuje się tematyką przestrzeni publicznej, przyglądając się m.in. przyczynom rozkwitu lub agonii rynków w miastach takich jak Krosno. Wizyty na dziesiątkach polskich rynków utwierdziły go w przekonaniu, że ich ożywianie wymaga zaangażowania się w działania wszystkich ich użytkowników, ścisłego współdziałania i zaufania między na pierwszy rzut oka konkurującymi ze sobą podmiotami. - Rynek to dobro wspólne. Żeby ożył, każdy, kto prowadzi przy nim biznes, musi dać coś od siebie, a jednocześnie z czegoś zrezygnować, bo wtedy zyskają wszyscy - przekonuje.

    I przestrzega przed zagrożeniem, które, storpedowało już niejedną podobną inicjatywę: - Chcieć muszą wszyscy, to podstawa. Jeśli tylko ktoś się wykruszy, wykruszać zaczną się kolejni, a to oznaczać będzie koniec.

    Zobacz też w archiwum portalu:
    Rynek umiera. Jak go ożywić? (2011-04-24)

    (2016-07-04/08:41:29)
    (DI), fot. Dawid Iwaniec


    Komentarze do artykułu:





    Zaloguj się, aby komentować artykuły.



    Wyszukiwarka


    Partnerzy
    portalu:
    Stimo Sklep Sfera PC Radio Taxi 9626 PWSZ w KrośnieMedia Design
    Informacje  | WiadomościArchiwumPrognoza pogody
    Kultura  | Wydarzenia kulturalno-rozrywkoweArchiwum • Terminarze kin: Sokół, artKino
    Krosno  | O mieścieSamorząd
    Internet  | Katalog lokalnych stron
    Komunikacja internetowa  | Tablica ogłoszeńOpinieCzatKartki elektroniczne
    Informator:  | FinansePizza na telefonDania na telefon • Rozkłady: MKS, PKS, PKP, busyPolicjaKsiążka telefoniczna
    Kupuj:  | Bilety
    Archiwum wydarzeń 
    specjalnych
     
    | Biennale Lnu 2002 • Wybory samorządowe 2002, 2006, 2010, 2014Flash mob • Galicja Blues Festival: 2004, 2005, 2006, 2007Biennale Fotografii o Krośnie 2000-2005Zabytki poprzemysłowe PodkarpaciaFinał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy 2005Wyprawy rowerowe 2005Zlot 4x4 2004-2006Plebiscyt na najpopularniejszego sportowca Krosna - 2005-2008Górskie Zawody Balonowe 2000-2009Kartki z wakacji 2003-2006

    Krośnieński Portal Internetowy Krosno24.pl. Istnieje od 2002 r. Wydawcą portalu jest firma SpeedArt.
    Uproszczona wersja portalu na telefon komórkowy: www.krosno24.mobi
    Kontakt z redakcją: e-mail - redakcja@krosno24.pl, tel. 13 493 44 44

    Nowości / Zespół / Prywatność / Prawa autorskie / Oglądalność portalu / Patronat medialny / Reklama / Kontakt / Więcej