Ustaw Krosno24.pl jako strona startowa Zaloguj się
Kanał YouTube Ogłoszenia Wasze galerie Wizytówki firm
Filmy
(261)
Anonse
(19)
Foto
(17585)
Firmy
(108)
Krosno24.pl - Krośnieński Portal Internetowy
Kartki  elektroniczne Katalog Czat Opinie
Kartki
(112)
Strony
(774)
Czateria
(52)
Opinie
(483817)

Mapa portalu: Centrum > Wiadomości

2025-07-21

W dniu 2025-07-21 nie opublikowano żadnej wiadomości, przepraszamy.


Ostatni tydzień:

  • 21 lipca 2025 (Poniedziałek)
  • 20 lipca 2025 (Niedziela)
  • 19 lipca 2025 (Sobota)
  • 18 lipca 2025 (Piątek)
  • 17 lipca 2025 (Czwartek)
  • 16 lipca 2025 (Środa)
  • 15 lipca 2025 (Wtorek)

  • Pełne archiwum:

  • Pełne, bezpłatne archiwum wszystkich artykułów


  • Wiadomość

    Boeing i Airbus zamawiają części w Krośnie

    W krośnieńskiej fabryce firmy Goodrich Aerospace Poland należącej do amerykańskiej korporacji UTC powstają komponenty podwozia do najsłynniejszych pasażerskich samolotów na świecie, m.in. Boeingów 737 i 747 oraz Airbusa A380, a także do amerykańskich samolotów wojskowych. Zakład działa już od 20 lat i wszystko wskazuje na to, że pracy mu nie zabraknie.

    Samolot
    Ogromny Airbus A380 to tylko jeden z samolotów, w których podwoziu znajdują się wyprodukowane w Krośnie części

    W 1996 roku na bazie Wydziału Lotniczego spółki WSK PZL Krosno powstała Menasco Krosno – spółka z kanadyjskim kapitałem. W nowo powstałej firmie pracę znalazła grupa około 130 pracowników WSK, która zaczęła od produkcji niewielkich części do podwozi samolotów Boeing 737 oraz Bombardier Dash-8.

    Trzy lata później właścicielem Menasco stała się amerykańska korporacja BF Goodrich. Konsekwencją zmian własnościowych była zmiana nazwy krośnieńskiego zakładu, który nazywał się od tej pory BF Goodrich Krosno. W następnych latach spółka jeszcze dwukrotnie zmieniła swoją nazwą – na Goodrich Krosno, a następnie, w 2011 roku, – na Goodrich Aerospace Poland. W roku 2012 zakład stał się częścią amerykańskiej korporacji UTC.

    - Niezmienny pozostał jednak profil produkcji – w Krośnie cały czas powstawały części do podwozi samolotów – podkreśla Mariusz Tomiak, dyrektor naczelny spółki. - Choć – zaznacza – wiemy, że większość ludzi kojarzy Goodrich z oponami. W naszym przypadku jest to jednak błędne skojarzenie.

    Obecnie w krośnieńskim zakładzie firma zatrudnia niecałe 600 osób. Dodatkowych 325 pracuje w fabryce uruchomionej w 2012 roku w podrzeszowskiej Tajęcinie. - Działamy w szczególnie wymagającej i niezwykle precyzyjnej branży przemysłu. O naszej sile i konkurencyjności stanowić więc musi wykwalifikowana kadra, którą zatrudniamy w naszych zakładach – mówi dyrektor Tomiak.

    Zwłaszcza, że po 20 latach od uruchomienia firmy, w krośnieńskim zakładzie nie powstaje już drobnica. Produkowane są tu komponenty do podwozi lotniczych do ponad tuzina modeli samolotów, tak cywilnych jak i wojskowych. - Mówimy tutaj o praktycznie całej rodzinie maszyn Boeinga – od modelu 737, poprzez 767, 777 aż po największy 747, czyli Jumbo Jet. Poza tym dostarczamy także elementy do dwóch Airbusów – A380 oraz A350, do całej rodziny odrzutowych samolotów biznesowych Gulfstream, Bombardiera oraz do trzech samolotów wojskowych – F-16, F-18 oraz F-35 - wylicza Mariusz Tomiak.

    Samolot
    Największa część produkowanych w krośnieńskich zakładach podzespołów trafia do Boeinga 737 - najpopularniejszego na świecie samolotu pasażerskiego

    W przypadku każdej z maszyn krośnieński zakład ma wyłączność na dostarczane części. Najwięcej wysyłanych jest do zakładów Boeinga – blisko 60 proc. produkcji, przy czym lwią część stanowią komponenty do najpopularniejszego samolotu pasażerskiego na świecie – Boeinga 737. - Do tej maszyny dostarczamy kompletne przednie podwozie oraz wiele części do podwozia głównego. 737 to nasz kluczowy samolot. Obecnie powstaje ich około 42 sztuki miesięcznie, ale zgodnie z zapowiedziami Boeinga w 2018 roku produkcja przekroczy 50 sztuk miesięcznie. Łatwo więc policzyć, że rocznie dostarczamy części do około 500 maszyn tego modelu. W przypadku pozostałych samolotów mówimy już bardziej o produkcji jednostkowej. Dla przykładu: Boeingów 777 powstaje do 10 sztuk miesięcznie, a modelu 747 tylko jeden samolot na 2 miesiące – opowiada dyrektor naczelny.

    Zapytany o plany na kolejne dwudziestolecie Mariusz Tomiak odpowiada, że firma skupia się na najbliższych kilku latach. - Dwie dekady to w branży lotniczej ogromny szmat czasu – tłumaczy. - Chcemy, aby do 2019-2020 roku firma zatrudniała około 1200 pracowników, przy czym większość nowych znajdzie pracę w Tajęcinie. Planujemy także niewielką rozbudowę zakładu w Krośnie, co zwiększy w nim zatrudnienie o kilkanaście etatów – zdradza.

    O przyszłość branży lotniczej jest spokojny: - Z zapowiedzi zarówno Boeinga jak i Airbusa widać, że obydwie firmy chcą zwiększyć produkcję samolotów pasażerskich, więc z taką załogą, jaką mamy w Krośnie, oraz z naszą konkurencyjnością, myślę, że pracy w najbliższych latach nam nie zabraknie.

    (2016-07-17/17:49:15)
    (DI), airbus.com, boeing.com


    Komentarze do artykułu:





    Zaloguj się, aby komentować artykuły.



    Wyszukiwarka


    Partnerzy
    portalu:
    Stimo Sklep Sfera PC Radio Taxi 9626 PWSZ w KrośnieMedia Design
    Informacje  | WiadomościArchiwumPrognoza pogody
    Kultura  | Wydarzenia kulturalno-rozrywkoweArchiwum • Terminarze kin: Sokół, artKino
    Krosno  | O mieścieSamorząd
    Internet  | Katalog lokalnych stron
    Komunikacja internetowa  | Tablica ogłoszeńOpinieCzatKartki elektroniczne
    Informator:  | FinansePizza na telefonDania na telefon • Rozkłady: MKS, PKS, PKP, busyPolicjaKsiążka telefoniczna
    Kupuj:  | Bilety
    Archiwum wydarzeń 
    specjalnych
     
    | Biennale Lnu 2002 • Wybory samorządowe 2002, 2006, 2010, 2014Flash mob • Galicja Blues Festival: 2004, 2005, 2006, 2007Biennale Fotografii o Krośnie 2000-2005Zabytki poprzemysłowe PodkarpaciaFinał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy 2005Wyprawy rowerowe 2005Zlot 4x4 2004-2006Plebiscyt na najpopularniejszego sportowca Krosna - 2005-2008Górskie Zawody Balonowe 2000-2009Kartki z wakacji 2003-2006

    Krośnieński Portal Internetowy Krosno24.pl. Istnieje od 2002 r. Wydawcą portalu jest firma SpeedArt.
    Uproszczona wersja portalu na telefon komórkowy: www.krosno24.mobi
    Kontakt z redakcją: e-mail - redakcja@krosno24.pl, tel. 13 493 44 44

    Nowości / Zespół / Prywatność / Prawa autorskie / Oglądalność portalu / Patronat medialny / Reklama / Kontakt / Więcej