Ustaw Krosno24.pl jako strona startowa Zaloguj się
Kanał YouTube Ogłoszenia Wasze galerie Wizytówki firm
Filmy
(261)
Anonse
(19)
Foto
(17585)
Firmy
(108)
Krosno24.pl - Krośnieński Portal Internetowy
Kartki  elektroniczne Katalog Czat Opinie
Kartki
(112)
Strony
(774)
Czateria
(52)
Opinie
(483817)

Mapa portalu: Centrum > Wiadomości kulturalno-rozrywkowe

Ostatnio:

Do lutego: Nowe wystawy czasowe w CDS

Centrum Dziedzictwa Szkła zaprasza na wystawy "Afterthoughts" w Piwnicach Przedprożnych oraz "Oblicza polskiego szkła współczesnego" w sali wystawowej w budynku głównym przy ul. Blich 2.

Szczegóły...

9.11-12.01: ''Od kołyski aż po grób. Dzieciństwo'' - tradycje rodzinne krośnian, część I

"Cztery pory życia - od kołyski po grób. Tradycje rodzinne krośnian w XX w. Dzieciństwo" - pierwsza odsłona cyklu wystaw w Piwnicach PodCieniami (Rynek 5) do obejrzenia już od czwartku 9 listopada 2017. Rozpoczęcie wernisażu o godz. 18:00. Ekspozycja będzie czynna do 12 stycznia 2018.

Szczegóły...

18.12: ''Klimakterium... i już'' - spektakl komediowy

18 grudnia 2017 (poniedziałek) o godz. 19:00 w Regiopnalnym Centrum Kultur Pogranicza (ul. Kolejowa 1) odbędzie się spektakl komediowy "Klimakterium... i już" w obsadzie aktorskiej znanej z popularnych filmów i seriali. Bilety: 75 zł.

Szczegóły...


Archiwum:

  • Pełne archiwum wszystkich wiadomości kulturalnych
  • Wiadomość

    Do 31.10: Wieś w malarstwie polskim - wystawa w Muzeum Podkarpackim

    Muzeum Podkarpackie w Krośnie zaprasza do obejrzenia wystawy "Wieś w malarstwie polskim". Prezentowane prace pochodzą ze zbiorów Muzeum Okręgowego w Lesznie. Wystawa czynna jest do końca listopada.

    Wieś w malarstwie

    Tematyka wiejska w malarstwie polskim usamodzielniła się dopiero w drugiej połowie XVIII wieku. Wcześniej motywy wiejskie pojawiały się rzadko jako nie dość „wzniosłe” i niegodne „sztuki wielkiej”, traktowane więc były bardzo umownie zarówno postacie występujące w scenach ludowych jak i wiejskie tło pejzażowe.

    Wieś w malarstwieDopiero w drugiej połowie XVIII wieku zainteresowanie artystów tą tematyką, obserwacja życia, pracy i zwykłego wiejskiego dnia doprowadziły do tego, że wieś stała się samodzielnym tematem w sztuce. Jeszcze na przełomie XVIII i XIX wieku bardzo rzadko pojawiały się realistyczne ujęcia tego tematu. Początkowo były to więc relacje plastyczne w tonie nieco naiwnym, bez ostrości spojrzenia i reakcji na pewne zjawiska społeczne znamienne dla polskiej wsi.

    Kiedy więc problem chłopski zaistniał na dobre, to nagle okazało się, że stał się on „prozą realizmu” i na nowo został transponowany na grunt Młodopolski, ale już w formie czysto zewnętrznej. Zainteresowanie folklorem podtrzymywała również nieco młodsza generacja malarzy m.in. Włodzimierz Tetmajer, Stanisław Dębicki, Fryderyk Pautsch, Kazimierz Sichulski, Władysław Jarocki i inni.

    Wieś w malarstwie

    Artyści szukali w motywach ludowych świeżych podniet artystycznych. Uważali, że dotychczasowe tematy malarskie są opatrzone i banalne, wierzyli, że świeżość i żywiołowość folkloru mogłyby sztukę odrodzić.

    Innym istotnym argumentem dla tej epoki, przemawiającej za słusznością korzystania z motywów ludowych, był obowiązek patriotyczny. W tradycjach sztuki ludowej tkwiła, ich zdaniem, polska odrębność. Podchwycenie i wykorzystanie tych tradycji otwierało szansę stworzenia polskiej sztuki narodowej, dającej się łatwo odróżnić na arenie wystaw światowych, a jednocześnie mogącej posłużyć do przekonania świata o niezależności kulturalnej polskiego artysty.

    Wieś w malarstwie

    W tej sytuacji fascynacja sztuką ludową i ludem posunęła się aż do egzaltacji. Pojawiło się zjawisko tzw. „chłopomani”, przybierało ono formy wręcz masowe. Artyści żenili się z chłopkami, przenosili się do chat – jak Włodzimierz Tetmajer czy Lucjan Rydel, sztuka i kultura zostały całkowicie zdominowane tematami przyrody i wsi. Włodzimierz Tetmajer, od chwili gdy związał się z Bronowicami, malował głównie kolorowe sceny z życia wsi. Była to wieś pogodna, malowana barwami, soczystymi plamami rzucanymi energicznie na płótno. Komentował ją z pozycji inteligenta urzeczonego przysłowiową „tężyzną polskiego chłopa”.

    Wieś w malarstwieMożna by dziesiątkami wymieniać artystów malujących chłopów z podkrakowskich Bronowic, górali z Zakopanego, Hucułów, dziewczyny ukraińskie, pola w śniegu, pola z kwiatami, żniwa i kopania buraków.

    W Polsce w drugiej połowie XIX wieku istniała tradycja uzupełniania studiów artystycznych w Monachium, które obok Paryża i Wiednia było wtedy najprężniejszym centrum artystycznym Europy. Polskich artystów pociągały wspaniałe, otwarte dla publiczności zbiory sztuki i Królewska Akademia Sztuki, zatrudniająca profesorów reprezentujących rozmaite postawy. Do studiowania w Monachium Polaków dodatkowo zachęcała liberalna i życzliwa atmosfera w pracowniach profesorów Akademii, gdzie z czasem pozwolono polskim artystom uczestniczyć w wystawach na prawach odrębnej polskiej grupy, w ramach monachijskiej organizacji. Najlepsi monachijczycy zadziwiają jakością warsztatową swego malarstwa, rozmachem, umiejętnością wywoływania nastroju, i to nie tylko w czołowych swoich realizacjach, a nawet w replikach tworzonych dla pieniędzy. Wtedy też realiści tworzyli niewątpliwie awangardę polskiej sztuki i takie też prace są prezentowane.

    Wieś w malarstwieNa wystawie dominują malarze „nurtu monachijskiego” tworzący od połowy XIX wieku: Ajdukiewicz, Augustynowicz, czy Wywiórski oraz późniejsze naśladownictwa monachijczyków w osobach: Gibińskiego, Potrzebowskiego czy Setkowicza.

    Wystawione prace mają w sobie akcenty krytyczne, lecz także są afirmacją istniejącego stanu rzeczy. Tworzone niejednokrotnie przez nowatorskich rysowników i malarzy, ukazują cechy narodowe, odrębność obyczaju i sposobu życia na tle rodzimego pejzażu. Modelami malarzy w głównej mierze byli chłopi z Królestwa, ze wschodu i z południa Polski, a wątki tematyczne przedstawiają obyczaje i problemy tych regionów. Natomiast nie cieszyli się zainteresowaniem artystów włościanie z Wielkopolski, nieatrakcyjne też było przedstawianie nowoczesnej i zamożnej wsi z ziem pod zaborem pruskim. Stąd obraz wsi polskiej, jakkolwiek wierny w szczegółach, tkliwy i malowniczy, jest nieco tendencyjny.

    (2003-10-08/20:10:31)
    Grażyna Michalak - z materiałów Muzem Podkarpackiego




    Wyszukiwarka


    Partnerzy
    portalu:
    Stimo Sklep Sfera PC Radio Taxi 9626 PWSZ w KrośnieMedia Design
    Informacje  | WiadomościArchiwumPrognoza pogody
    Kultura  | Wydarzenia kulturalno-rozrywkoweArchiwum • Terminarze kin: Sokół, artKino
    Krosno  | O mieścieSamorząd
    Internet  | Katalog lokalnych stron
    Komunikacja internetowa  | Tablica ogłoszeńOpinieCzatKartki elektroniczne
    Informator:  | FinansePizza na telefonDania na telefon • Rozkłady: MKS, PKS, PKP, busyPolicjaKsiążka telefoniczna
    Kupuj:  | Bilety
    Archiwum wydarzeń 
    specjalnych
     
    | Biennale Lnu 2002 • Wybory samorządowe 2002, 2006, 2010, 2014Flash mob • Galicja Blues Festival: 2004, 2005, 2006, 2007Biennale Fotografii o Krośnie 2000-2005Zabytki poprzemysłowe PodkarpaciaFinał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy 2005Wyprawy rowerowe 2005Zlot 4x4 2004-2006Plebiscyt na najpopularniejszego sportowca Krosna - 2005-2008Górskie Zawody Balonowe 2000-2009Kartki z wakacji 2003-2006

    Krośnieński Portal Internetowy Krosno24.pl. Istnieje od 2002 r. Wydawcą portalu jest firma SpeedArt.
    Uproszczona wersja portalu na telefon komórkowy: www.krosno24.mobi
    Kontakt z redakcją: e-mail - redakcja@krosno24.pl, tel. 13 493 44 44

    Nowości / Zespół / Prywatność / Prawa autorskie / Oglądalność portalu / Patronat medialny / Reklama / Kontakt / Więcej