Ustaw Krosno24.pl jako strona startowa Zaloguj się
Kanał YouTube Ogłoszenia Wasze galerie Wizytówki firm
Filmy
(261)
Anonse
(19)
Foto
(17585)
Firmy
(108)
Krosno24.pl - Krośnieński Portal Internetowy
Kartki  elektroniczne Katalog Czat Opinie
Kartki
(112)
Strony
(774)
Czateria
(52)
Opinie
(483817)

Mapa portalu: Centrum > Miejska Komunikacja Samochodowa > O MKS Sp. z o.o.

MKS

  • Komunikaty

  • O Miejskiej Komunikacji Samochodowej
  • Telefony i adres MKS
  • Regulamin przewozów

  • Rozkłady jazdy

  • Rozkład jazdy - mapa (otwiera się w nowym okienku)

  • Linie autobusowe

  • Linie miejskie
  • Linie podmiejskie

  • Taryfa opłat

    obowiązująca od 1 lutego 2012 r. zgodnie z Uchwałą nr XXIII/349/11 Rady Miasta Krosna z dnia 30 grudnia 2011 r. oraz nr XXVIII/446/12 z dnia 29 maja 2012 r.

  • Ceny biletów w strefie miejskiej
  • Ceny biletów w strefach podmiejskich
  • Opłaty dodatkowe
  • Zakres ulg i zwolnień
  • Informacje dodatkowe


  • O MKS Sp. z o.o.

    Informacja o MKS Sp. z o.o. w Krośnie

    Miejska komunikacja w Krośnie funkcjonuje od 1953 roku. Na początku była to jedna linia, przejeżdżająca przez krośnieński rynek, kursująca na trasie Miejsce Piastowe-Potok. Obsługiwały ją dwa węgierskie autobusy "MAWAG". Stopniowo wzrastała ilość linii komunikacyjnych, a ich trasy łączyły nowe dzielnice miasta z jego centrum oraz miasto z coraz większą ilością okolicznych miejscowości.

    Autosan

    Komunikację w Krośnie prowadził jeden z zakładów Miejskiego Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej o nazwie Miejska Komunikacja Samochodowa. W drugiej połowie lat osiemdziesiątych MKS przeżywał największy rozkwit. Autobusy MKS przejeżdżały rocznie 3,5 mln km. Obsługiwały 18 linii miejskich i 23 linie podmiejskie. Przewoziły 15 mln pasażerów rocznie. Zakład zatrudniał 250 osób.

    Po roku 1989 w wyniku nagłego ograniczenia zatrudnienia w zakładach Krosna i okolicy, powstania wielu placówek handlowych, nawet w niewielkich miejscowościach oraz wskutek ciągłego wzrostu ilości osób korzystających z własnych pojazdów, radykalnie zmalało zapotrzebowanie na usługi komunikacji zbiorowej. W tym czasie ciężar dotowania komunikacji musiały przejąć od budżetu centralnego samorządy lokalne, na których spoczął obowiązek organizowania komunikacji zbiorowej.

    Gminie Krosno nie udało się zawrzeć trwałego porozumienia dotyczącego wspólnego dotowania MKS z gminami przez niego obsługiwanymi. W sytuacji, gdy obowiązek ten spoczął tylko na Gminie Krosno, postanowiła ona zreorganizować zakład. Uchwałą Rady Miejskiej w Krośnie Zakład Miejskiej Komunikacji Samochodowej od 1 stycznia 1992 r. został wyodrębniony ze struktury MPGK i otrzymał status zakładu budżetowego.

    W budżecie miasta, począwszy od roku 1992, przeznaczano corocznie mniejsze dotacje do ZMKS. Zmniejszenie popytu na usługi komunikacyjne oraz dotacja zmusiła zakład do podjęcia radykalnych kroków zmierzających do obniżki kosztów. Osiągnięto ten cel poprzez: ograniczenie ilości obsługiwanych linii do 10 miejskich i 12 podmiejskich oraz obniżenie zatrudnienia do 65 osób. To ostatnie było możliwe dzięki sprywatyzowaniu stanowisk pracy kierowców. Rozpoczęli oni samodzielną działalność gospodarczą przewozu osób w komunikacji zbiorowej. Kierowcy dzierżawiąc autobusy MKS realizowali w całości rozkład jazdy MKS. Zakład koordynował rozkład jazdy, nadzorował jego wykonanie, prowadził obsługę techniczną autobusów oraz kontrolę biletów.

    Autosan

    Wskutek nałożonych na wykonawców w 1998 r. wielu obowiązków wymaganych prawem, w tym koordynacji rozkładów jazdy i zezwoleń na obsługę linii komunikacyjnych, kierowcy musieli zrezygnować ze statusu przewoźników. Niezbędne formalności upoważniające do tego typu działalności wypełnił zakład, a kierowcy prowadząc nadal działalność gospodarczą świadczą dla niego usługi przewozowe. Autobusy po okresie dzierżawy powróciły do zakładu, który wyposażył w nie kierowców. Wynagrodzeniem kierowcy jest umowny udział we wpływach ze sprzedaży biletów.

    Dla dalszego obniżenia kosztów zakład racjonalizował zatrudnienie, dzierżawił w latach 1998 do połowy 2002 r. stację obsługi zlecając dzierżawcy naprawy autobusów płacąc za nie kwoty uzależnione od ilości km wykonywanych na liniach. Dawało to stabilność kosztów, lecz ze względu na nieskuteczną ofertę usług dzierżawcy kierowaną na rynek, koszty napraw rosły szybciej od założeń umowy. Rozpisany w ubiegłym roku przetarg na naprawy taboru nie wyłonił następnego wykonawcy ze względu na brak ofert. Po powrocie napraw autobusów do zakładu jego zatrudnienie wynosi 47 etatów.

    Zakład od połowy lat 90-tych zleca kontrolę biletów na zewnątrz. Ostatnio wykonywała ją Firma "AKER", a od 2003 r. roku także krośnieńska "AFPiMA". Ich działalność opiera się na upoważnieniach ZMKS do kontroli jak i ściągania należności za przejazd bez ważnego biletu.

    Opisane przedsięwzięcia pozwalają funkcjonować pomimo szerokiej gamy ulg w opłatach za przejazd w mieście i niewielkiej dopłaty z budżetu miasta nieprzekraczającej 10% ogółu kosztów. Ponieważ komunikacja miejska jest z uwagi na ulgi deficytowa to pokrycie własnymi wpływami, często ponad 90% kosztów, dawało w kolejnych latach wysokie pozycje zakładu w rankingu ogólnokrajowym.

    Komunikacja miejska w Krośnie obchodziła w 2003 r. roku 50-lecie swojego istnienia jako jedna z najstarszych w regionie.

    Od 1 lipca 2004 r. Zakład MKS przekształcił się w jednoosobową spółkę Gminy Krosno - MKS Sp. z o.o.



    Wydrukuj Drukuj
    Wyszukiwarka


    Partnerzy
    portalu:
    Stimo Sklep Sfera PC Radio Taxi 9626 PWSZ w KrośnieMedia Design
    Informacje  | WiadomościArchiwumPrognoza pogody
    Kultura  | Wydarzenia kulturalno-rozrywkoweArchiwum • Terminarze kin: Sokół, artKino
    Krosno  | O mieścieSamorząd
    Internet  | Katalog lokalnych stron
    Komunikacja internetowa  | Tablica ogłoszeńOpinieCzatKartki elektroniczne
    Informator:  | FinansePizza na telefonDania na telefon • Rozkłady: MKS, PKS, PKP, busyPolicjaKsiążka telefoniczna
    Kupuj:  | Bilety
    Archiwum wydarzeń 
    specjalnych
     
    | Biennale Lnu 2002 • Wybory samorządowe 2002, 2006, 2010, 2014Flash mob • Galicja Blues Festival: 2004, 2005, 2006, 2007Biennale Fotografii o Krośnie 2000-2005Zabytki poprzemysłowe PodkarpaciaFinał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy 2005Wyprawy rowerowe 2005Zlot 4x4 2004-2006Plebiscyt na najpopularniejszego sportowca Krosna - 2005-2008Górskie Zawody Balonowe 2000-2009Kartki z wakacji 2003-2006

    Krośnieński Portal Internetowy Krosno24.pl. Istnieje od 2002 r. Wydawcą portalu jest firma SpeedArt.
    Uproszczona wersja portalu na telefon komórkowy: www.krosno24.mobi
    Kontakt z redakcją: e-mail - redakcja@krosno24.pl, tel. 13 493 44 44

    Nowości / Zespół / Prywatność / Prawa autorskie / Oglądalność portalu / Patronat medialny / Reklama / Kontakt / Więcej