Mapa portalu: Centrum > Miejska Komunikacja Samochodowa > O MKS Sp. z o.o. |
|
O MKS Sp. z o.o. Informacja o MKS Sp. z o.o. w KrośnieMiejska komunikacja w Krośnie funkcjonuje od 1953 roku. Na początku była to jedna linia, przejeżdżająca przez krośnieński rynek, kursująca na trasie Miejsce Piastowe-Potok. Obsługiwały ją dwa węgierskie autobusy "MAWAG". Stopniowo wzrastała ilość linii komunikacyjnych, a ich trasy łączyły nowe dzielnice miasta z jego centrum oraz miasto z coraz większą ilością okolicznych miejscowości. Komunikację w Krośnie prowadził jeden z zakładów Miejskiego Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej o nazwie Miejska Komunikacja Samochodowa. W drugiej połowie lat osiemdziesiątych MKS przeżywał największy rozkwit. Autobusy MKS przejeżdżały rocznie 3,5 mln km. Obsługiwały 18 linii miejskich i 23 linie podmiejskie. Przewoziły 15 mln pasażerów rocznie. Zakład zatrudniał 250 osób. Po roku 1989 w wyniku nagłego ograniczenia zatrudnienia w zakładach Krosna i okolicy, powstania wielu placówek handlowych, nawet w niewielkich miejscowościach oraz wskutek ciągłego wzrostu ilości osób korzystających z własnych pojazdów, radykalnie zmalało zapotrzebowanie na usługi komunikacji zbiorowej. W tym czasie ciężar dotowania komunikacji musiały przejąć od budżetu centralnego samorządy lokalne, na których spoczął obowiązek organizowania komunikacji zbiorowej. Gminie Krosno nie udało się zawrzeć trwałego porozumienia dotyczącego wspólnego dotowania MKS z gminami przez niego obsługiwanymi. W sytuacji, gdy obowiązek ten spoczął tylko na Gminie Krosno, postanowiła ona zreorganizować zakład. Uchwałą Rady Miejskiej w Krośnie Zakład Miejskiej Komunikacji Samochodowej od 1 stycznia 1992 r. został wyodrębniony ze struktury MPGK i otrzymał status zakładu budżetowego. W budżecie miasta, począwszy od roku 1992, przeznaczano corocznie mniejsze dotacje do ZMKS. Zmniejszenie popytu na usługi komunikacyjne oraz dotacja zmusiła zakład do podjęcia radykalnych kroków zmierzających do obniżki kosztów. Osiągnięto ten cel poprzez: ograniczenie ilości obsługiwanych linii do 10 miejskich i 12 podmiejskich oraz obniżenie zatrudnienia do 65 osób. To ostatnie było możliwe dzięki sprywatyzowaniu stanowisk pracy kierowców. Rozpoczęli oni samodzielną działalność gospodarczą przewozu osób w komunikacji zbiorowej. Kierowcy dzierżawiąc autobusy MKS realizowali w całości rozkład jazdy MKS. Zakład koordynował rozkład jazdy, nadzorował jego wykonanie, prowadził obsługę techniczną autobusów oraz kontrolę biletów. Wskutek nałożonych na wykonawców w 1998 r. wielu obowiązków wymaganych prawem, w tym koordynacji rozkładów jazdy i zezwoleń na obsługę linii komunikacyjnych, kierowcy musieli zrezygnować ze statusu przewoźników. Niezbędne formalności upoważniające do tego typu działalności wypełnił zakład, a kierowcy prowadząc nadal działalność gospodarczą świadczą dla niego usługi przewozowe. Autobusy po okresie dzierżawy powróciły do zakładu, który wyposażył w nie kierowców. Wynagrodzeniem kierowcy jest umowny udział we wpływach ze sprzedaży biletów. Dla dalszego obniżenia kosztów zakład racjonalizował zatrudnienie, dzierżawił w latach 1998 do połowy 2002 r. stację obsługi zlecając dzierżawcy naprawy autobusów płacąc za nie kwoty uzależnione od ilości km wykonywanych na liniach. Dawało to stabilność kosztów, lecz ze względu na nieskuteczną ofertę usług dzierżawcy kierowaną na rynek, koszty napraw rosły szybciej od założeń umowy. Rozpisany w ubiegłym roku przetarg na naprawy taboru nie wyłonił następnego wykonawcy ze względu na brak ofert. Po powrocie napraw autobusów do zakładu jego zatrudnienie wynosi 47 etatów. Zakład od połowy lat 90-tych zleca kontrolę biletów na zewnątrz. Ostatnio wykonywała ją Firma "AKER", a od 2003 r. roku także krośnieńska "AFPiMA". Ich działalność opiera się na upoważnieniach ZMKS do kontroli jak i ściągania należności za przejazd bez ważnego biletu. Opisane przedsięwzięcia pozwalają funkcjonować pomimo szerokiej gamy ulg w opłatach za przejazd w mieście i niewielkiej dopłaty z budżetu miasta nieprzekraczającej 10% ogółu kosztów. Ponieważ komunikacja miejska jest z uwagi na ulgi deficytowa to pokrycie własnymi wpływami, często ponad 90% kosztów, dawało w kolejnych latach wysokie pozycje zakładu w rankingu ogólnokrajowym. Komunikacja miejska w Krośnie obchodziła w 2003 r. roku 50-lecie swojego istnienia jako jedna z najstarszych w regionie. Od 1 lipca 2004 r. Zakład MKS przekształcił się w jednoosobową spółkę Gminy Krosno - MKS Sp. z o.o. |
Wyszukiwarka
|
Partnerzy portalu: |
Informacje | | Wiadomości • Archiwum • Prognoza pogody |
Kultura | | Wydarzenia kulturalno-rozrywkowe • Archiwum • Terminarze kin: Sokół, artKino |
Krosno | | O mieście • Samorząd |
Internet | | Katalog lokalnych stron |
Komunikacja internetowa | | Tablica ogłoszeń • Opinie • Czat • Kartki elektroniczne |
Informator: | | Finanse • Pizza na telefon • Dania na telefon • Rozkłady: MKS, PKS, PKP, busy • Policja • Książka telefoniczna |
Kupuj: | | Bilety |
Archiwum wydarzeń specjalnych | | Biennale Lnu 2002 • Wybory samorządowe 2002, 2006, 2010, 2014 • Flash mob • Galicja Blues Festival: 2004, 2005, 2006, 2007 • Biennale Fotografii o Krośnie 2000-2005 • Zabytki poprzemysłowe Podkarpacia • Finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy 2005 • Wyprawy rowerowe 2005 • Zlot 4x4 2004-2006 • Plebiscyt na najpopularniejszego sportowca Krosna - 2005-2008 • Górskie Zawody Balonowe 2000-2009 • Kartki z wakacji 2003-2006 |
Krośnieński Portal Internetowy Krosno24.pl. Istnieje od 2002 r. Wydawcą portalu jest firma SpeedArt.
Uproszczona wersja portalu na telefon komórkowy: www.krosno24.mobi
Kontakt z redakcją: e-mail - redakcja@krosno24.pl, tel. 13 493 44 44
Nowości / Zespół / Prywatność / Prawa autorskie / Oglądalność portalu / Patronat medialny /
Reklama / Kontakt / Więcej